Gemt

E-handel i detailsektoren

E-handlen brager fortsat frem i detailsektoren. 55 pct. af Dansk Erhvervs detailmedlemmer sælger i dag helt eller delvist sine varer online. Mere end halvdelen af dem sælger dog ikke til kunder i udlandet, da mange ikke selv mener, at det er relevant for virksomheden. For de virksomheder, som har e-handel til udlandet, er en af de største barrierer, at det høje danske omkostningsniveau gør det svært at konkurrere på pris.

Analyse

APRIL 2022

E-handel brager fortsat frem blandt danske detailvirksomheder
For mange er e-handel blevet en salgskanal ved siden af den fysiske butik. Halvdelen af Dansk Erhvervs detailmedlemmer har både e-handel og handel via fysisk butik. Samlet set har 55 pct. af virksomhederne e-handel, mens 5 pct. af de adspurgte virksomheder alene sælger online.

Sammenlignes med Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse fra april 2018 ses en tydelig stigning i andelen af detailvirksomheder med e-handel. Således svarede 38 pct. af virksomhederne i april 2018, at de havde e-handel, mens det i december 2020 gælder for 55 pct. af virksomhederne.

E-handel er ikke relevant for alle detailvirksomheder
E-handel er ikke nødvendigvis relevant for alle virksomheder. Blandt de virksomheder, som ikke har e-handel, svarer 40 pct., at de ikke mener, at det er relevant for deres virksomhed. Det er på niveau med andelen af virksomhederne fra Dansk Erhvervs undersøgelse fra april 2018 (44 pct.), når der tages højde for den statistiske usikkerhed. Det er i høj grad fx bagere, kiosker, supermarkeder og små butikker, der har svaret dette.

Salgskanaler for detailvirksomheder, der benytter e-handel
Næsten halvdelen (47 pct.) af de detailvirksomheder, der benytter sig af e-handel, sælger både til private forbrugere og til virksomheder– altså både B2C og B2B. Langt størstedelen har salg via egen netbutik. Det gælder 91 pct. af de detailvirksomheder, der benytter e-handel. 21 pct. svarer, at de sælger via andre virk-somheders netbutikker, mens 8 pct. svarer, at de sælger via globale, online markedspladser som fx Amazon.

Udfordringer med e-handel på tværs af grænser
Som nævnt er en større andel af detailvirksomhederne i Danmark begyndt at tilbyde e-handel inden for de seneste 2,5 år. Det afspejler sig dog ikke direkte i andelen af virksomheder, hvis netbutik sælger til kunder i andre lande. I medlemsundersøgelsen fra december 2020 er der 31 pct. - eller knap hver tredje - af virksomhederne, der har online salg til kunder i udlandet. Den tilsvarende andel var 42 pct. i medlemsundersøgelsen fra april 2018.

Årsager til ikke at sælge online over grænserne
46 pct. af de adspurgte e-handlende detailvirksomheder angiver, at det ikke er relevant for dem at sælge til kunder i andre lande gennem deres webshop. Det gjaldt for blot hver femte virksomhed i april 2018. For de resterende 54 pct. af de e-handlende detailvirksomheder, er der andre årsager, der afholder dem fra e-eksport.

Hver fjerde virksomhed angiver, at de ikke ser en forretning i e-eksport. 19 pct. svarer, at det høje danske omkostningsniveau gør det svært at konkurrere på pris, og 17 pct. angiver udfordringer med logistik og distribution, som en af de tre vigtigste årsager til, at de ikke har e-eksport. Logistik og distribution var den årsag, som flest virksomheder (28 pct.) pegede på i undersøgelsen fra april 2018.

E-handel i detailsektoren

pdf

Download

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Christine Sinkjær-Rasmussen

Seniorøkonom
Handel

Matthias Korth Vesterdal

Chefkonsulent