Spring til indhold

E-handelsanalysen december: høje forventninger, stor andel app-betalinger og mere udlandshandel

December var endnu en interessant måned for dansk e-handel. Her får du nogle af E-handelsanalysens vigtigste tal om de danske forbrugeres digitale valg

Analyse

Se alle tallene i E-handelsanalysen - log ind for at hente den nederst på siden

46 procent af danskerne handlede i løbet af den seneste uge i december – niveauet er 6%-point lavere end november, men på niveau med de foregående måneder. 64 procent af danskerne handler generelt online mindst en gang månedligt.​ 

Hvordan handler og betaler forbrugerne? 

Smartphones bruges ved 38 procent af handlerne i december skete på en smartphone – 6,5%-point højere end december 2020. PC & Mac står for 43 procent og er stadig den mest anvendte enhed. 

Det er interessant og bemærkelsesværdigt, at halvdelen af betalingerne (50 procent) i december blev klaret med et betalingskort, da det er det laveste niveau, vi har målt. ​ 

Omvendt gik betalinger med app frem med 9%-point ift. december 2020 og landede på 35 procent af alle transaktioner.  

Hvad købte de? 

Her er der ikke de store overraskelser; tøj, sko og accessories topper endnu en gang listen – både målt på forbrug og handler. 

Rejser er desværre stadig ramt af restriktioner og tog kun 4 procent af det samlede forbrug, hvilket er markant under præ-coronatiden. 

Høje forventninger til fremtiden 

De stigende smittetal og restriktioner påvirkede forbrugerens forventninger til fremtidens e-handelsforbrug i december. Andelen, der forventer at købe mere de næste 12 måneder, er på knap 26 procent, mens knap 7 procent forventer at købe mindre. Netto mener knap hver femte dermed, at de vil e-handle mere de kommende 12 måneder, end de har gjort de seneste 12. Gennemsnitligt har der været 8,8 procent netto-positive de seneste 12 måneder. 36% mener desuden, at de har handlet mere online de seneste 12 måneder sammenlignet med tidligere. 

Der er også gode nyheder til rejsebranchen, da det især er i denne kategori, at forbrugerne forventer at skrue op for forbruget.  

Analysen viser også, at forbrugerne forventer at handle mere i udlandet i 2022. 

 

Log ind og hent hele analysen, som særligt dykker ned i forbrugernes forventninger og udlandshandlen

 

 

Kræver medlemskab

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Kontakt

Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør