Gemt

Danskernes villighed til at pendle falder

Geografisk mobilitetspiller en vigtig rolle for et velfungerende arbejdsmarked. Hvis ikke befolkningen er villig til at pendle, kan der opstå lokal mangel på arbejdskraft. En analyse fra Dansk Erhverv viser, at 19pct. af de beskæftigede danskere maksimalt er villige til at pendle halvanden time om dagen til og fra arbejde. Til sammenligning var det 43 pct. i november 2018. Det tyder altså på, at danskerne er blevet mindre villige til at pendle efter det rigtige job.

Analyse

SEPTEMBER 2022

Ifølge tal fra Danmarks Statistik pendler danskerne i gennemsnit 22,1 km til arbejde. Geografisk mobilitet på arbejdsmarkedet er vigtig, hvis arbejdskraften skal fordeles effektivt på tværs af landet, og hvis regionale flaskehalsproblemer skal undgås. Hvis en person mister sit job, kan der opstå en situation, hvor der er et relevant job ledigt et sted i landet, som kræver længere transport tid, end man er vant til. Dansk Erhverv har undersøgt, hvor lang tid beskæftigede danskere er villige til at pendle, hvis de mister deres nuværende job og får tilbudt et nyt job med samme arbejdsbetingelser og samme løn et andet sted i Danmark.

19 pct. er villige til at pendle maksimalt 45 minutter hver vej
For flertallet ligger smertegrænsen for en samlet transporttid til og fra arbejde på omnkring én time. Analysen viser, at 41 pct. er villige til at pendle op til én time om dagen, hvis de blev ledige og fik tilbudt et tilsvarende job et andet sted. Det svarer til en halv times transporttid fra bopælen til arbejdspladsen. Kun en ud af fem beskæftigede danskere (19 pct.) vil pendle op til halvanden time om dagen til arbejde, altså 45 minutter hver vej.

Mænd og højtuddannede er villige til længere transporttid
Når vi ser på resultaterne på tværs af køn, kan vi se, at mænd i højere grad er villige til at have en længere transporttid på arbejde end kvinder. 46 pct. af de beskæftigede mænd mellem 20-65 år er villige til en samlet transporttid på op til en time, mens det gælder for 35 pct. af kvinderne mellem 20-65 år. Når det kommer til uddannelsesniveau, er der en tendens til, at jo højere uddannelse man har, jo længere transporttid er man villig til at have.

Danskerne er mindre villige til at udvise geografisk mobilitet på arbejdsmarkedet
I Dansk Erhvervs tilsvarende undersøgelse fra maj 2021 var 30 pct. af de beskæftigede danskere villige til at pendle i op til halvanden time om dagen. I juli 2022 gælder dette for blot 19 pct. af de beskæftigede. Holdes dette sammen med resultaterne fra en tilsvarende undersøgelse fra 2018 er tendensen endnu tydeligere. Her svarede 43 pct. af de beskæftigede danskere, at de var villige til at pendle i op til en halvanden time om dagen.

Danskernes villighed til at pendle falder

pdf

Download

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Peter Halkjær

Arbejdsmarkedschef
Medarbejderprofil