; ;
Gemt

Mange virksomheder er tilbageholdende med grønne udsagn i markedsføringen

Forbrugerbevidstheden i danskernes indkøb er stigende, men mange synes det er svært at gennemskue miljø- og klimapåvirkningen af deres indkøb. Dansk Erhvervs undersøgelse blandt medlemmerne i detail- og engrosbranchen viser, at virksomhederne er tilbageholdende med at bruge grønne udsagn i markedsføringen på grund af frygt for anklager om greenwashing.

Analyse

FEBRUAR 2023

Den bæredygtige forbrugerbevidsthed er stigende i Danmark, hvor en stor andel af danskerne ønsker at gøre en forskel gennem deres forbrugsvaner.

En analyse fra Dansk Erhverv viser dog, at mange danskere har svært ved at gennemskue miljø- og klimapåvirkningen af deres indkøb, hvilket er en barriere for at købe mere miljø- og klimavenligt.

Anvendelsen af grønne udsagn i markedsføringen, kan derfor være et vigtigt redskab for virksomhederne til at oplyse forbrugerne. Virksomhederne er dog underlagt betydelige krav, som kan være svære at navigere i, hvis de vil anvende grønne udsagn i markedsføringen.

Dansk Erhverv har derfor undersøgt, hvor mange af vores medlemmer i detail- og engrosbranchen, der finder det relevant at anvende grønne udsagn i markedsføringen.

Vi har også undersøgt virksomhedernes kendskab til kravene om dokumentation for grøn markedsføring, og om de holder sig tilbage med grøn markedsføring af frygt for anklager om greenwashing og public shaming.

Undersøgelsen viser, at det i høj grad er relevant for Dansk Erhvervs medlemmer i detailog engrosbranchen at anvende grønne udsagn i markedsføringen.

Mange virksomheder er tilbageholdende med grønne udsagn i markedsføringen

pdf

Download

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Christine Sinkjær-Rasmussen

Seniorøkonom
Handel

Stine Sjølund Blok

Chefkonsulent