{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Forbruget af kulturoplevelser blandt danske husstande er i 2022 tilbage på niveau med før COVID-19, men der er store forskelle på størrelsen af forbruget på tværs af regioner.
AUGUST 2024
Kultur- og oplevelseserhvervene blev kraftigt påvirket af nedlukninger og restriktioner i forbindelse med COVID-19, hvilket førte til, at danskernes forbrug på kulturoplevelser faldt. Dansk Erhverv har i den forbindelse undersøgt, hvordan danskernes forbrug på kulturoplevelser ser ud i 2022, som er seneste tilgængelige dataår. Kulturoplevelser dækker i denne undersøgelse over biografer, teatre, museer, koncerter, festivaler, zoologiske haver mv.
Danskernes forbrug af kulturoplevelser er tilbage på niveauet før COVID-19
Forbruget af kulturoplevelser var i 2022 knap 2.000 kr. pr. husstand, hvilket svarer til et samlet forbrug på ca. 5,5 mia. kr. for hele landet. I 2022 er kulturforbruget tilbage på samme niveau som i 2019 inden COVID-19. Den største forbrugspost under kulturoplevelser er ”Koncert, Roskilde Festival o.l.”, som udgør knap en tredjedel af det samlede forbrug på kulturoplevelser.
Husstande i Hovedstaden bruger flest penge på kulturoplevelser
Danskernes forbrug af kulturoplevelser er højest blandt husstande i Region Hovedstaden, hvor den gennemsnitlige husstand bruger godt 2.600 kr. om året, mens kulturforbruget i Region Syddanmark er det halve med knap 1.300 kr. pr. husstand årligt.
Store variationer i forbrug på kulturoplevelser på tværs af husstandstyper
Forbruget af kulturoplevelser er størst blandt husstande med 2 eller flere voksne, mens forbruget af kultur er på et lavere niveau for husstande med enlige. Det er naturligt, at der bruges flere penge i husstande med flere personer, da der skal betales entre mv. for flere personer. I husstande med to voksne er forbruget på kulturoplevelser højest blandt personer med børn, mens forbruget på kulturoplevelser blandt enlige er omtrent det samme for enlige med og uden børn.
Usikkerhed i forbindelse med undersøgelsen
Undersøgelsen bygger på data fra Danmarks Statistiks årlige forbrugsundersøgelse, som ud fra en kombination af interviews, regnskabsføring og registerdata belyser danskernes detaljerede privatforbrug. Der indsamles årligt data fra omkring 1.100 husstande, og stikprøven til et års forbrugsundersøgelse baseres på data indsamlet over to år. Statistikken bruges som input til forbrugerprisindekset og nationalregnskabet, men vi bemærker, at undersøgelsen ifølge Danmarks Statistik er forbundet med store usikkerheder.