;
Gemt

Stigende fødevarepriser er ikke lig øget profit for dagligvarekæderne

Siden juni 2021, hvor inflationen tog fart, er de danske fødevarepriser steget med 28,3 pct. De højere priser dækker dog over markant stigende producentpriser og lønomkostninger, som har presset dagligvarekædernes bruttoavance.

Analyse

Juli 2025

Stigende producentpriser har ført til højere forbrugerpriser
Inflationen i Danmark har nu fundet et mere normalt leje omkring 2 pct., hvilket også er tilfældet i resten af EU27. Priserne stiger dermed fortsat, men i et langt mere afdæmpet tempo end de foregående år. Den mere moderate inflation afspejler sig også i fødevarepriserne i dagligvarebutikkerne, efter en periode med markante stigninger siden 2021.

Selvom fødevarepriserne i dagligvarebutikkerne fortsat ligger på et højere niveau end før, er det ikke ensbetydende med øget profit for dagligvarekæderne. Det skyldes, at deres indkøbsomkostninger også er steget betydeligt. Producentpriserne – den pris, som dagligvarekæderne betaler til producenterne – var i maj 2025 steget med 29,4 pct. sammenlignet med midten af 2021, hvor inflationen tog fart. I samme periode er forbrugerpriserne på fødevarer steget med 28,3 pct., hvilket indikerer, at en del af omkostningsstigningen ikke er blevet fuldt overført til forbrugerne.

Producentpriserne på fødevarer er med andre ord steget mere end forbrugerpriserne de seneste tre år. Det er et tegn på, at dagligvarekæderne har absorberet dele af prisstigningerne selv og ikke sendt dem videre til forbrugerne.

Råvarepriserne er steget markant de seneste fem år
Udviklingen i de globale råvarepriser har de seneste år også oversteget prisstigningerne på fødevarer i de danske dagligvarebutikker. Ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation (FAO) er det samlede internationale råvareprisindeks steget markant siden slutningen af 2020. Det globale prisindeks toppede i midten af 2022 og er siden faldet en smule, men ligger fortsat på et markant højere niveau end før prisstigningerne tog fart.

Sammenlignet med denne udvikling har de danske fødevarepriser i samme periode haft en mere afdæmpet stigning, og har i næsten hele perioden ligget under råvareprisudviklingen. Det betyder, at dagligvarepriserne i Danmark ikke i samme grad har afspejlet de kraftige globale råvareprisstigninger.

Stigende fødevarepriser er ikke lig øget profit for dagligvarekæderne

pdf

Download

Kontakt

Analyse

Mads Mathias Jensen

Økonom
Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel
Medarbejderprofil