;
Gemt

Geopolitik og stigende protektionisme udfordrer flere virksomheder

37 pct. af Dansk Erhvervs medlemmer har det seneste år oplevet, at geopolitik og stigende protektionisme har besværliggjort deres omsætning og vækstmuligheder. Det er signifikant flere end sidste år, hvor det gjaldt 25 pct. af virksomhederne. Samtidig forventer 3 ud af 10 virksomheder yderligere udfordringer det kommende år.

Analyse

SEPTEMBER 2025

Geopolitik og stigende protektionisme med høje toldsatser og nye handelsrestriktioner fylder stadig mere for dansk erhvervsliv. Derfor har Dansk Erhverv igen i år spurgt vores medlemmer, hvordan disse forhold påvirker deres forretning.

37 pct. af Dansk Erhvervs medlemmer har været udfordrede eller bekymrede pga. den geopolitiske situation og stigende pro-tektionisme de seneste 12 måneder
Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse viser, at for 37 pct. af vores medlemmer har den geopolitiske situation og stigende protektionisme i høj eller nogen grad været en udfordring eller bekymring ift. virksomhedernes omsætning og muligheder for vækst de seneste 12 måneder. Det er signifikant flere virksomheder end i vores undersøgelse fra sidste år, hvor det gjaldt hver fjerde virksomhed (25 pct.). Udfordringerne gør sig gældende på tværs af virksomhedsstørrelse og branche, men det er især de store virksomheder med 250+ medarbejdere (55 pct.), som har været udfordrede/bekymrede de seneste 12 måneder.

Næsten 3 ud af 10 virksomheder forventer stigende udfordringer med geopolitik og stigende protektionisme de kommende 12 måneder
Dansk Erhverv har også spurgt vores medlemmer, om de forventer stigende, uændrede eller faldende udfordringer med den geopolitiske situation og stigende protektionisme.

29 pct. af Dansk Erhvervs medlemmer forventer stigende udfordringer med geopolitik og stigende protektionisme de kommende 12 måneder sammenlignet med de seneste 12 måneder. Det er også signifikant flere virksomheder end i vores undersøgelse fra sidste år, hvor 21 pct. svarede, at de forventede stigende udfordringer på dette område.

Geopolitik og stigende protektionisme udfordrer flere virksomheder

pdf

Download

Kontakt

Analyse

Mads Haarbo

Analytiker
Presse

Søren Domino

Mediechef