;
Gemt

Langt flere virksomheder bruger i dag AI-værktøjer end for 2 år siden

Kunstig intelligens har for alvor gjort sit indtog i danske virksomheder. En ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at 70 pct. af vores medlemmer i dag anvender mindst ét AI-værktøj. Det er signifikant flere end i 2023, hvor andelen var 44 pct.

Analyse

SEPTEMBER 2025

Kunstig intelligens (AI) er nok dén teknologi, som forventes at få afgørende betydning for fremtidens samfund, økonomi og jobskabelse. Siden lanceringen af ChatGPT i 2022 har verdens største techvirksomheder investeret massivt i udviklingen af nye og forbedrede AI-værktøjer. Disse værktøjer hjælper bl.a. virksomheder med at optimere alt fra kundeservice til AI-generet indhold til
både intern og ekstern brug.

Dansk Erhverv har igen i år spurgt vores medlemsvirksomheder, hvor mange som bruger AI-værktøjer i dag, og hvilke typer værktøjer, de konkret anvender.

Langt flere virksomheder bruger AI-værktøjer i dag
Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse viser, at 70 pct. af vores medlemsvirksomheder bruger mindst ét AI-værktøj i dag. Det er en signifikant stigning på hele 26 procentpoint på under 2 år. I
2023 var andelen 44 pct.

De mest populære AI-værktøjer er ChatGPT eller andre store sprogmodeller (61 pct.) og AI-generet indhold som fx billeder, videoer og lyd til internt eller eksternt brug (33 pct.).

Stort set alle virksomheder med 250+ medarbejdere bruger i dag AI-værktøjer
Den nederste figur viser andelen af virksomheder, som bruger AIværktøjer i dag fordelt på virksomhedsstørrelse. Overordnet set er der sket en markant stigning i andelen virksomheder, som bruger
AI-værktøjer på tværs af størrelse.

Tendensen er dog fortsat, at SMV’erne halter lidt efter de store virksomheder. 96 pct. af virksomheder med 250+ medarbejdere bruger i dag AI-værktøjer, hvilket er en stigning fra 67 pct. i 2023. 87 pct. af virksomheder med 50-249 medarbejdere bruger i dag mindst ét AI-værktøj. Det gjaldt 59 pct. i 2023.

Langt flere virksomheder bruger i dag AI-værktøjer end for 2 år siden

pdf

Download

Kontakt

Analyse

Mads Haarbo

Analytiker
Digitalisering, Teknologi, Tele & Tværgående Koordination

Frederikke Rosendal Egede Saabye

Fagchef for digitalisering