Gemt

Mødemarkedet er indikator på økonomiens temperatur

Den stærke økonomi kan tydeligt mærkes i mødebranchen. Gode tider betyder konferencer, strategimøder, kurser og rejser på hoteller og andre mødesteder. Men når udviklingen vender, vil møder ofte være noget af det første, som virksomheder skærer væk. Det kommer til at påvirke mødebranchen alvorligt, hvis ikke man fra politisk hold sikrer mere fair konkurrencevilkår, påpeger Dansk Erhverv.

Nyhed

DANSK ERHVERV | TURISME OG OPLEVELSE - 26. OKTOBER 2018

Dansk Erhverv har bidraget til en ny analyse fra VisitDenmark, der viser, at mødemarkedet i Danmark skaber en omsætning på 26 mia. kr. Omsætningen er siden 2010 i gennemsnit steget med 3,2 procent om året.

Stigningen i mødeomsætningen kommer ikke bag på Dansk Erhverv, da der er sammenhæng mellem mødeaktiviteten i Danmark og den generelle økonomiske udvikling.

”Når omsætningen i erhvervslivet kommer i sving, så smitter det af på hotellerne og konferencecentrenes omsætning. Det så vi senest efter finanskrisen, hvor det krævede en del år at komme op i omdrejninger igen,” udtaler Dansk Erhvervs chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Lars Ramme Nielsen.

Det er i de gode tider, vi skal forberede os på de mindre gode tider, påpeger Dansk Erhverv.

”Det er nu, der skal handles, mens tid er. De høje rumvarmeafgifter gør det dyrt at være mødegæst i Danmark. Rumvarmeafgiften skal derfor sænkes for hoteller, som lovet i regeringens erhvervs- og vækstpakke. Det er bread and butter for hotellerne, at de fra mandag morgen til fredag eftermiddag kan fylde mødelokaler og hotelsenge”.

Grafen viser udviklingen i hotellernes omsætning samt omsætningen i erhvervslivet i alt. I hotellernes omsætning indgår også ferieturisme, som påvirkes af de generelle forbrugertendenser, der også korrelerer med konjunkturer i samfundet.


Skarp international konkurrence
De danske hoteller er i international konkurrence med udlandet, hvor ikke mindst omkostningsniveauet har væsentlig betydning for, hvor møder og konferencer placeres. 

I Sverige, Finland, Storbritannien og Tyskland er der 100 procent momsfradrag på restaurations-ydelser, hvilket der ikke er i Danmark. Det stiller Danmark i en skidt position, påpeger Lars Ramme Nielsen.

”Der skal indføres fuldt momsfradrag for bespisning også i Danmark. Vi vil stå bedre i konkurrencen, og det vil kunne understøtte virksomhedernes efterspørgsel, så hoteller, restauranter og andre mødesteder ikke rammes uforholdsmæssigt hårdt, når konjunkturerne ændrer sig”. 

Dansk Erhverv mener også, at SKAT skal arbejde mere aktivt for at sikre mindre kompleksitet og bureaukrati, når det gælder momshåndtering af møder. 

”I Danmark har vi professionelle virksomheder, som arbejder med at arrangere businessrejser og store internationale kongresser. Men incoming- og kongresbureauerne må bruge uforholdsmæssig meget tid på at håndtere komplekse momsregler. En løsning ville være en ”fast track-ordning”, hvor aktørerne har ét sted at henvende sig,” siger Lars Ramme Nielsen.

Fakta om møder i Danmark
- Danske og internationale virksomheder og organisationer afholdte 193.000 møder, konferencer mv. i Danmark i 2017
- Møder er faglige forsamlinger på mindst 10 personer i mindst 4 timer på et mødested, der udlejer lokaler mod betaling 
- Til møderne var der i alt 7,8 mio. deltagere 
- En gennemsnitlig mødedeltager forbruger for 2.470 kr. om dagen. 
- Knap 20 procent af mødedeltagere overnatter før eller efter mødet
- I 2017 skabte mødemarkedet en samlet omsætning på knap 26 mia. kr. i 2017.
- Siden 2010 er omsætningen steget med 25 procent i løbende priser, hvilket svarer til en gennemsnitlig årlig stigning på 3,2 procent. 
- De danske hoteller med mødefaciliteter står for 25 procent af mødekapaciteten i Danmark.
- Mere end hver tredje overnatning (36 procent) på de danske hoteller og feriecentre bliver foretaget af en erhvervsturist, som enten er på forretningsrejser eller som deltager i et møde. 

Kilde: VisitDenmark, Mødemarkedets økonomiske betydning i Danmark 2017. 


Dansk Erhverv har lavet et executive summary af analysens resultater. 

Executive summary - mødemarkedets økonomiske betydning i Danmark 2017

pdf

Download

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil