; ;
Gemt

Virtual- & Augmented Reality: Kun fantasien sætter grænser

Virtual- and augmented reality er teknologier, der vinder indpas på tværs af mange brancher. Men hvad bør man overveje, inden man kaster sig ud i dem?

Nyhed

DANSK ERHVERV | E-HANDEL - 25. SEPTEMBER 2018

Hvad er det første, du tænker, når du hører ”virtual” og ”augmented reality” (VR og AR)? De flestes tanker falder nok på computerspilsteknologi, underholdning og Pokémon Go. Men VR- og AR-teknologierne bruges i stigende grad også inden for sundhedsvæsenet og i ingeniørverdenen, ligesom teknologien også efterhånden har vundet indpas inden for handelsmarkedet i både retail- og grossistvirksomheder.

Selvom den store opmærksomhed på AR og VR i handelssammenhænge er relativt ny, er der tale om teknologi, der går meget længere tilbage, end man tror. Faktisk stammer det første VR-headset helt tilbage til midten af det forrige århundrede, hvorimod AR først rigtigt opstod i 1990’erne – fælles for begge teknologier er, at gennembruddet først er kommet de seneste år, og det er netop nu, at VR- og AR-potentialet ruller sig ud for fødderne – eller rettere øjnene - af virksomhederne. Og potentialet med teknologierne er enormt. De åbner nemlig helt nye muligheder for interaktiv markedsføring, salg og kompetenceopbygning.

Onsdag den 29. august var der møde i Dansk Erhvervs digitaliseringsnetværk for handelsvirksomheder (B2B), hvor Tobias Thygesen, Co-Founder, VRDK (Virtual Reality – Denmark) gæstede netværket og gav en grundig introduktion til, hvordan man som handelsvirksomhed arbejder med virtual og augmented reality, og hvordan man forbereder sine kunder og kolleger til at bruge teknologien.

Hvad er VR og AR?

  • Virtual Reality: Man sætter, via VR-briller, brugeren ind i en ”anden verden”, som typisk er computergenereret, og som brugeren frit kan opleve og interagere med. Det er kun fantasien, der sætter grænser for kundeoplevelsen.
  • Augmented Reality: Her forbliver brugeren i den “virkelige verden”, hvortil der indsættes et ekstra lag af computergenerede billeder, som det dog ikke er muligt at interagere med. Pokémon Go og IKEA Place er gode eksempler på mulighederne i denne teknologi.


Både VR og AR er ideelle teknologier, når vores allesammens mest foretrukne devices, telefoner og tablets, bringes i spil i købssammenhænge eller i forskellige arbejdssituationer. Og især er AR en brugbar teknologi til at visualisere ting – f.eks. gør AR det i en salgssituation muligt at placere produkter i et virtuelt rum, der afspejler det rum, som kunden ønsker produktet indsat i.

Her nævnes som eksempel IKEAS AR-app, hvor det er muligt ved hjælp af kamerafunktionen på din smartphone eller tablet at indsætte møbler fra IKEAs sortiment direkte i det rum, du ønsker møblet placeret i derhjemme. Og app’en formår endda at skalere møblerne til den rette størrelse, så møblets proportioner i forhold til resten af interiøret i dit hjem træder tydeligt frem.

Eksemplet med IKEAs AR-app kan overføres til adskillige salgssammenhænge indenfor både B2C og B2B-segmentet. Tobias Thygesen fra VRDK fortalte blandt andet, hvordan du kan bruge AR-funktionaliteter, hvis du eksempelvis har sælgere, som skal kunne vise dine kunder, hvordan jeres produkter tager sig ud lige præcis i det rum, som kunden ønsker produktet opsat i.

”AR giver jer helt nye muligheder for at gøre jeres produkter mere levende for jeres kunder – ikke kun på messer, men også når I står i salgssituationer ude hos kunden. AR og VR er et intelligent og interaktivt showroom, hvor kunden har mulighed for med egne øjne at se jeres produkter præcis i den setting, som produktet ville indgå i hos kunden. Det er et uvurderligt værktøj i såvel marketing som salgssammenhænge”, forklarede Tobias Thygesen fra VRDK.

Samtidig kan VR og AR-teknologierne også bruges i HR-sammenhænge til kompetenceopbygning eller træning af medarbejdere. Bruger man VR eller AR til f.eks. at lave on-boarding af nye medarbejdere, er man sikker på, at medarbejderne får præcis den gennemgang af produkter, arbejdsgange eller at de introduceres for de ledende medarbejdere i forskellige afdelinger, hvilket kan være svært i en travl hverdag. Med VR og AR sikres medarbejderen en interaktiv og virtuel, men dog eksakt gennemgang af nogle processer, som ellers ville have været ressourcekrævende og komplekse at gennemføre fysisk. Samtidig er det muligt at sikre medarbejdere undervisning i teknisk komplekse produkter ved at lade træningen foregå med VR eller AR. Eksempelvis har Volkswagen Group lavet mere end 30 forskellige VR-træningssimulationer og har som mål, at mere end 10.000 medarbejdere har opbygget kompetencer gennem VR ved udgangen af 2018.

”VR og AR giver utallige muligheder for dig som virksomhed, uanset om du bruger teknologierne til markedsføring, salg eller kompetenceopbygning. Når alle i dag er vant til at bruge deres smartphones og tablets uafbrudt i løbet af deres arbejdsdag, er det jo oplagt at udnytte, at du kan bygge helt nye verdener op omkring dine produkter. VR og AR giver adgang til et helt nyt niveau af kunde- og medarbejderoplevelser”, forklarer Tobias Thygesen.

Samtidig kan VR og AR-teknologierne også bruges i HR-sammenhænge til kompetenceopbygning eller træning af medarbejdere. Bruger man VR eller AR til f.eks. at lave on-boarding af nye medarbejdere, er man sikker på, at medarbejderne får præcis den gennemgang af produkter, arbejdsgange eller at de introduceres for de ledende medarbejdere i forskellige afdelinger, hvilket kan være svært i en travl hverdag, det med rejse- og mødeaktivitet kan være svært at få samlet relevante medarbejdere samme fysiske sted i en træningssession. Med VR og AR sikres medarbejderen en interaktiv og virtuel, men dog eksakt, gennemgang af nogle processer, som ellers ville have været ressourcekrævende og komplekst at gennemføre fysisk. Samtidig er det muligt at sikre medarbejdere undervisning i teknisk komplekse produkter ved at lade træningen foregå med VR eller AR. Eksempelvis har Volkswagen Group lavet mere end 30 forskellige VR-træningssimulationer, og har som mål at mere end 10.000 medarbejdere har opbygget kompetencer gennem VR ved udgangen af 2018.

Hvordan kommer du i gang? 
Ifølge Tobias Thygesen kan man sætte VR/AR-tankerne i gang ved at overveje følgende:

  • Hvem er målgruppen? (Skal løsningerne bruges internt eller kunderettet?)
  • Hvad er formålet? (F.eks. markedsføring, salg eller kompetenceopbygning). 
  • Hvad er behovet? (F.eks. at sætte folk ind i en anden verden (VR) eller fremvise sine produkter hos kunden (AR)?)
  • Hvad er budgettet? (Priserne varierer, og særligt er detaljeringsgraden afgørende for prisen). 
  • Hvornår er det rette tidspunkt? (Timing er som altid altafgørende, og i øjeblikket kan man leve højt på nyhedsværdien på selv relativt simple videoløsninger, men omvendt udvikler teknologien sig – f.eks. er webbaseret AR lige på trapperne, hvor selve AR-løsningen ligger i browseren, og der derfor ikke er behov for en selvstændig app). 

Teknologierne er ved at vinde indpas på det danske marked, men de anses fortsat som forholdsvis nye og uprøvede teknologier i forretningssammenhænge. Der kan dog ikke herske tvivl om, at man som virksomhed bør overveje allerede nu, hvordan man skal gå ombord med VR og AR i sin forretning - fx i forhold til marketing eller kompetenceopbygning.

”VR og AR giver utallige muligheder for dig som virksomhed uanset om du bruger teknologierne til markedsføring, salg eller kompetenceopbygning. Når alle i dag er vant til at bruge deres smartphones og tablets uafbrudt i løbet af deres arbejdsdag, er det jo oplagt at udnytte, at du kan bygge helt nye verdener op omkring dine produkter. VR og AR giver adgang til et helt nyt niveau af kunde- og medarbejderoplevelser”, slutter Tobias Thygesen.

Hvis du synes, at digitalisering og et skarpt fokus på ny teknologi i relation til handel er spændende, så kontakt politisk konsulent Lisa Gundsø og kom med til næste møde i digitaliseringsnetværket