Gemt

Optimismen siver ikke længere ud af danske forbrugere

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden oplevede et minimalt fald i april til 3,7 mod 3,8 i marts. Forbrugertilliden viser, at forbrugernes syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation.

Nyhed

Optimismen er sivet ud af de danske forbrugere siden forbrugertilliden toppede i juni sidste år, men i løbet af årets første fire måneder har forbrugertilliden stabiliseret sig, så optimismen ikke længere siver ud af de danske forbrugere.

I dag er forbrugertilliden på et lavere niveau end for et år siden. Når det er sagt, så vurderer forbrugerne stadig, at både familiernes og Danmarks økonomiske situation i dag er bedre end for et år siden, og at den vil være bedre om et år. Det er et positivt tegn, og vurderingen er velbegrundet: Beskæftigelsen er rekordhøj, ledigheden er lav, og reallønnen steg pænt sidste år. Det giver lidt mere luft i budgetterne for mange familier og dermed mulighed for vækst i det private forbrug.

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Kristian Skriver

Seniorøkonom
Medarbejderprofil