Gemt

Nyt hotels kæmpeåbning blev et antiklimaks – oplevelsesbranchen styrtbløder

Den første april besøgte Brian Mikkelsen Københavns nye femstjernede signaturhotel, Villa Copenhagen, der skulle åbne, men det nye hotel må vente til maj på grund af COVID-19. Det har resulteret i tab af omsætning og usikkerhed – symptomer som resten af branchen også føler i disse tider.

Åbningsdagen skulle have været en glædens dag for Københavns nye luksushotel, Villa Copenhagen. Men selvom den bæredygtige restaurant, værelserne indrettet med nordisk minimalisme og de nyrenoverede, historiske rammer om det gamle postkontor egentlig var klar til gæster, så var tiden ikke klar til hotellet. Coronavirusset har ramt det nye hotel og resten af oplevelseserhvervene hårdt.

”Turismen er en styrkeposition for Danmark, som skaber mange tusinde arbejdspladser over hele landet. Desværre er turismen og hotellerne lige nu ekstremt hårdt ramt af Corona-krisen. I Dansk Erhverv arbejder vi stenhårdt for hotellerne og turismen i disse dage. Hjælpepakkerne skal virke efter hensigten. Der skal gang i efterspørgslen på den anden side, hvor jeg glæder mig til at verden åbner igen, og vi kan byde gæster velkommen tilbage til Danmark og til vores mange flotte hoteller,” fortæller Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.

Villa Copenhagen er en del af det nordiske hotelimperium, Nordic Choice Hotels, der driver over 200 hoteller og ejes af den 57-årige nordmand Petter Stordalen. Hotellets åbningsdato er rykket fra 1. april til 14. maj, og som resultat har Villa Copenhagens hoteldirektør, Peter Høgh Pedersen, måtte afskrive store dele af sommeren.

”Hotellet har tabt 18 millioner kroner på bookinger i april, maj og juni. Når målsætningen om at åbne et hotel bliver afløst af krise, så findes der ikke et større antiklimaks. I dagene op til regeringens nedlukning lagde vi sidste hånd på ansættelseskontrakter og satte navne på de stiplede linjer. Og jo. Regeringens lønkompensationspakke hjælper os. Kompensationspakken dækker dog kun cirka 50 procent for de ansatte, vi kunne få ind over denne ordning – alt andet har vi selv og vores medarbejdere stået for. Derudover skal vi genskabe motivation, gejst og hype, som vi har skabt blandt det team, vi har ansat,” fortæller Peter Høgh Pedersen.

Oplevelsesbranchen styrtbløder

Oplevelseserhvervene som hotel, restauration, turisme og underholdning har ikke bare fået småskrammer efter corona-pandemien ramte. De styrtbløder. Dansk Erhvervs medlemmer indenfor oplevelsesbranchen har i gennemsnit oplevet et omsætningsfald på 75 procent af deres omsætning. Det viser en corona-specifik medlemsundersøgelse, som Dansk Erhverv har foretaget i slutningen af marts.

Læs: Medlemsundersøgelse: økonomiske konsekvenser af corona-pandemien

Oplevelsesbranchen var nogle af de første, der oplevede nedgang i omsætningen som følge af forsamlingsrestriktioner og grænselukning. Ifølge Dansk Erhvervs undersøgelse har 86 procent af oplevelseserhvervene mistet mindst 40 procent af deres omsætning i marts måned.

Likviditeten er også et problem for oplevelseserhvervene netop nu, da den tæres væk gennem den lange vinter, hvor der er færre kunder i butikken. Derfor er likviditet en bekymring for 68 procent af Dansk Erhvervs medlemmer i oplevelseserhvervene, og hele 43 procent forventer at løbe tør for likviditet indenfor to måneder, hvis situationen ikke ændres.

Regeringens hjælpepakker

Dansk Erhverv har siden starten af corona-epidemiens udbrud arbejdet med og anbefalet tiltag, der skal imødekomme de økonomiske udfordringer, virksomhederne møder. Dansk Erhverv arbejder på den korte bane for at sikre, at de tiltag i form af lovforslag og politiske aftaler, som regeringen allerede har iværksat, kommer til at virke efter hensigten.

Læs: Dansk Erhvervs vejledning til lønkompensation

Dansk Erhverv har et skarpt blik på udviklingen, så der kan justeres, og de rigtige greb kan anvendes. Endelig er Dansk Erhverv i samarbejde med medlemmer og brancheforeninger i fuld gang med at se på tiltag, der kan sikre efterspørgslen på den anden side, hvor der utvivlsomt bliver behov for efterspørgselsfremmende initiativer.

Kontakt os

Oplevelse & Velfærd

Lars Ramme Nielsen

Markedschef
Medarbejderprofil