Gemt

Big Black Bang: Black Friday suger juleshopperne til sig

28. januar 2020

Friske tal giver Black Friday en helt ny betydning og rykker ved den traditionelle julehandel

Det skete i de dage i november en gang, at de første kataloger satte hyggen i gang… M.C. Einars lyrik har aldrig været mere sand; danskerne handlede i 2019 nemlig mere i november end i december, som ellers traditionelt er den største salgsmåned - detailsalget i december var 0,5% mindre end i november.

Det viser tal fra Danmarks statistik, der kæder udviklingen sammen med den rekordstore Black Friday, som jo som bekendt faldt i november.

Det bekræftes af Black Friday analysen, som viser, at forbrugerne er strukturerede i deres indkøb. Knap to tredjedele af forbrugerne gør deres julegaveindkøb på Black Friday, mens lidt under halvdelen havde planlagt at købe deres varer, når udsalget trådte i kraft. Kun en femtedel lavede impulskøb på selve dagen.

”Tallene bekræfter det, som mange ved; Black Friday skyder julehandlen i gang og rykker ved den traditionelle julehandel,” siger Niels Ralund, tidl. adm. direktør i FDIH. 

Black Friday får ny betydning

Der er sket en betydningsfuld udvikling i danskernes handelsvaner, når det kommer til Black Friday. Flere forbrugere shopper julegaver og planlægger deres køb, mens andelen af forbrugere, der gør impulskøb, til gengæld er faldende.

Niels Ralund mener, at udviklingen vender myten om Black Friday på hovedet:

”Black Friday har i mange øjne altid været synonym med impulsiv forbrugsmani, og mange eksperter og meningsdannere har beskyldt netbutikker for at lokke forbrugerne til at købe ting, de slet ikke har behov for. Derfor er det interessant at se, at det kun er en relativ smal gruppe, der faktisk shopper impulsivt i forbindelse med Black Friday.”

Den tidl. FDIH-direktør påpeger også, at udviklingen kan få betydning for butikkernes marketing og julesalg i fremtiden.

Mindre december er en enlig svale

Selvom forbruget online tog et lille dyk i december, så skal netbutikkerne ikke få svedige hænder og nervøse trækninger. Den seneste analyse konkluderer, at op til hver fjerde forbruger forventer at smide flere varer i den online indkøbskurv i 2020, mens det kun er en ud af ti, der agter at bremse nethandlen en smule.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent