; ;
Gemt

E-handlen fortsætter med at vokse i Danmark

30. juni 2020

Danskerne er generelt blevet mere aktive i nethandlen over de seneste år, men særligt en gruppe har øget sine online køb, og det er de ældre. Det viser tal fra FDIH og Danmarks statistik.

Danskerne øger deres køb på nettet og især de ældre har over de senere år i den grad benyttet sig af de muligheder. Det viser tal fra Danmarks statistik.

Generelt set er der sket en stigning blandt alle aldersgrupper siden 2016. Ifølge Danmarks statistik har nethandlen oplevet en stigning på 5 procentpoint fra 2019 til 2020, hvilket er den højeste stigning i løbet af de sidste syv år.

Vil du vide mere? Så dyk ned i analyseuniverset

Det er særligt den ældre del af befolkningen, der har gjort sit for den stigende andel af køb på nettet. Det er danskerne over 75 år, der er den procentmæssige topscorer med en stigning godt 65%, mens aldersgruppen 65-74 år har sat e-handelsaktiviteten op med 25%.

Kilde: Danmarks statistik

Digitaliseringen af de ældre

Den udvikling, som tallene fra Danmarks statistik viser, kan man også se i FDIH’s analyser, hvor der særligt under coronaen har været markante stigninger i flere varegrupper.

E-handelsanalysen fra april viste, at den ældre befolkningsgruppe virkelig tog online køb af dagligvarer og take away til sig.

”Coronaens indflydelse har været tydelig og den sikkerhed, som nethandel giver kontra det at bevæge sig ud i supermarkederne, ser ud til at have fået flere i den ældre befolkning til at se, hvor nemt og praktiske det egentlig er at handle online,” siger Niels Ralund.

Andre varegrupper som bolig og have, samt tøj, sko og accessories oplevede en øget aktivitet i løbet af forårsmånederne sammenlignet med månederne før.

Kilde: Månedsanalyser

Tilbage til fortiden eller fremtiden?

Efter åbningen af samfundet er de ældres lyst til at handle online fladet en smule ud. April måned var topscoreren på nærmest alle varegrupper, mens aktiviteten faldt en smule i maj. Udviklingen viser dog stadig en højere aktivitet end vanligt, hvilket lover godt for frem ifølge Niels Ralund:

”Det er naturligt, at de ældres aktivitet på nettet ville falde en smule, da butikkerne igen åbnede op, men tallene viser også, at den udvikling, som vi har set over de seneste år, og blev accelereret under coronaen, ser ud til at fortsætte i fremtiden. Det er nemt at handle på nettet og når man først har opdaget det, så gør man det nu nok igen.”

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil