{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
06. maj 2020
Mens coronavirussen lukker butikker verden over, vokser forbruget på nettet. Det mærker en af verdens største netbutikker i den grad også. Amazon har netop præsenteret et regnskab, der viser en vækst i første kvartals omsætning på hele 26 % i forhold til første kvartal 2019. I alt blev der handlet for svimlende 518 mia. kr. hos Amazon i årets første tre måneder.
Regnskabet betyder, at den amerikanske virksomhed, der begyndte med at sælge bøger online i 1994, nu er 8,4 BILLIONER kr. værd.
Fortsætter væksten, vil Amazon som den første virksomhed nogensinde være mere end 2 billioner dollars værd ved årets udgang, vurderer Scott Galloway, der er professor ved New York Universitys Stern School of Business.
Coronakritik og mulig svindel
Trods den voldsomme vækst og udsigt til nye indtjeningsrekorder er der ingen grund til at tro, at Jeff Bezos render jublende rundt med armene over hovedet. De dårlige nyheder vælter nemlig ned over Amazon.
Overskuddet i første kvartal faldt med 31 %, og ifølge stifteren vil det forventede overskud i andet kvartal blive brugt til at dække de udgifter, som coronavirussen også giver.
Der skal blandt andet bruges penge på at sikre bedre afstand mellem de ansatte, der også skal testes for sygdommen.
Det handler om at øge medarbejdernes sikkerhed, lyder det fra Bezos.
Udmeldingen kommer efter massiv kritik af netop medarbejdernes sikkerhed under coronakrisen: medarbejderne måtte ikke melde sig syge med coronasymptomer, og der var ikke nok afstand mellem de ansatte på de enorme lagre, hvilket har fået amerikanske myndigheder til at true med bøder.
I Frankrig blev Amazon tvunget til at lukke for al salg af ikke-essentielle varer, fordi sikkerheden ikke var tilstrækkelig på lagrene. Efter en appel må Amazon nu sælge flere varer, men overtræder de reglerne, bliver de ramt af bøder på 100,000 euro – pr. pakke.
De dårlige nyheder stopper dog ikke her.
Som vi tidligere har skrevet, er Amazon under beskyldning for at misbruge sælgernes data til at kopiere populære produkter. Det har virksomheden under ed tidligere afvist i den USA’s kongres, men 20 tidligere ansatte har fortalt, at det sker.
Sagen mindsker ikke presset på virksomheden, som flere amerikanske politikere mener bør splittes op.
Google og Shopify i fælles front
Giver det ikke søvnløse nætter hos Bezos, så kan verdens rigeste mand måske få nervøse trækninger ved at kigge på to af konkurrenternes samarbejde.
Google og Shopify er nemlig gået sammen for at tage kampen op med Amazon.
Google har gjort det gratis for netbutikker at få vist deres varer i Google Shopping. Det sker i samarbejde med Shopify for at skabe en ny tragt til de kunder, der normalt kun bevæger i Amazons univers (Flertallet af de amerikanske kunder søger på Amazon før Google, når de søger efter produkter).
Planen er, at kunderne i stedet skal søge hos Google og derefter ledes over på en Shopify netbutik og altså udenom Amazon.
Om det lykkes, må vi vente at se.
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk