Gemt

Analyse: Pendlervilligheden er dalet markant

20. juli 2021

En ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at danskerne er blevet mindre villige, når det gælder tidsforbrug til og fra arbejde. I dag vil tre ud af ti danskere i arbejde maksimalt pendle halvanden time om dagen, mens 43 procent ville det i 2018. Problematisk, lyder det fra Dansk Erhverv.

 

En ny undersøgelse, som Dansk Erhverv har lavet, viser, at danskernes er blevet mindre fleksible, når det gælder tidsforbruget på transport til og fra arbejde. 29 procent vil således højest have 45 minutter transporttid hver vej.

”Det er svært at sige, hvorfor udviklingen er gået sådan. En forklaring kan være, at coronakrisen og restriktionerne har gjort, at hjemmearbejdende danskere er blevet mere bevidste om betydningen af transporttid for deres hverdag."

"Ikke desto mindre er udviklingen problematisk for erhvervslivet. For når virksomheder skal ansætte medarbejdere, så betyder villigheden til at pendle meget i forhold til rekrutteringsgrundlaget. Det skal også ses i lyset af, at mange virksomheder lige nu har svært ved at finde den rigtige arbejdskraft, når de søger nye medarbejdere,” siger Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv.

Hver femte vil ikke have mere end 23 minutter til arbejde
Peter Halkjær peger desuden på, at 19 procent af danskere i beskæftigelse ikke ønsker at pendle mere end 45 minutter dagligt.

 ”Vi ser altså, at næsten hver femte ikke vil have mere end 23 minutter til arbejde. Det er ikke meget, og det kan spænde ben for den enkeltes muligheder for at få drømmejobbet, lige som det giver store begrænsninger for virksomhederne. Og det gælder i øvrigt virksomheder i hele Danmark. Mobilitet og fleksibilitet er nøglen til et dynamisk arbejdsmarked, og når der bliver mindre af de ting, så skader det dansk erhvervsliv og dermed også det danske samfund,” siger Peter Halkjær.

Læs Dansk Erhvervs analyse her.

Kontakt os

Arbejdsmarked, uddannelse og forskning

Peter Halkjær

Arbejdsmarkedschef
Medarbejderprofil
Kommunikation

Lars Ohlsen

Pressechef