Gemt

Nyt kodeks for ansvarlig virksomhedsdrift og markedsføring i fødevarevirksomheder

07. juli 2021

EU-Kommissionen har den 5. juli 2021 offentliggjort et nyt Code of Conduct for Responsible Business and Marketing Practices i fødevarebranchen, som organisationer og virksomheder nu frivilligt kan tilslutte sig.


EU-Kommissionen har netop offentliggjort et såkaldt Code of Conduct for Responsible Business and Marketing Practices i fødevarebranchen. Kodekset er et af de første skridt i EU’s Farm to Fork-strategi under EU’s Green Deal, og har til formål at stimulere et sundt og bæredygtigt fødevareforbrug og understøtte virksomhedernes indsatser i den forbindelse gennem en fælles forståelse og tilslutning. 

Kodekset omfatter alle de forskellige led i fødevareforsyningskæden både på branche/organisationsniveau og på virksomhedsniveau, og oplister en række forskellige indsatser og forpligtelser indenfor emner som sundhed, bæredygtighed, markedsføring, handelspraksis mv. I første omgang er der tale om frivillige forpligtelser, som løbende måles og evalueres af Kommissionen på baggrund af årlige indberetninger fra de deltagende organisationer og virksomheder.

Dansk Erhverv har fuldt arbejdet tæt gennem vores europæiske brancheforening EuroCommerce, som også har tilsluttet sig. I den kommende tid har virksomheder mulighed for at tilslutte sig.

Læs mere om det nye kodeks på Kommissionens hjemmeside: EU Code of Conduct (europa.eu)

Læs mere på Eurocommerces hjemmeside om hvad handlen gør: Farm to Fork | #SustainableCommerce by EuroCommerce (sustainable-commerce.com)

Kontakt

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel
Medarbejderprofil
Fødevarer

Saoirse McKeever Andersen

Fagchef for fødevarer