Gemt

Dansk Erhverv med mediepolitisk opråb: Dansk indhold er truet

Der nærmer sig forhandlinger om et kommende medieforlig. Derfor præsenterer Dansk Erhverv i dag sit mediepolitiske udspil ”En stærk dansk mediefremtid”. Og meldingen fra erhvervsorganisationen er klar – det er afgørende, at medieforliget sikrer fremtidigt dansk indhold, som i stigende grad er truet af globale mediegiganter.

Nyhed

28. juni 2021

Snart skal Christiansborgs partier til at forhandle et nyt medieforlig på plads. Et forlig som er med til at tegne fremtiden for den danske mediebranche. En fremtid som især præges af stigende udfordringer med at sikre danskproduceret indhold og distribution. Især de store amerikanske udbydere truer det danske marked.

”I Danmark har vi gennem mange år opbygget en stærk og blomstrende kreativ branche. Vi har skabt dansk indhold, som både er elsket og prisbelønnet herhjemme og i udlandet. Desværre er medievirkeligheden i dag fuld af sorte skyer, som truer dansk indhold. Blandt andet fordi amerikanske giganter trænger sig mere og mere på. Den trussel må og skal det kommende medieforlig tage alvorligt og dæmme op for,” siger Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv.

Det er vigtigt, at et kommende medieforlig sørger for at sikre de bedste rammer for en samlet dansk mediebranche. Derfor fremlægger Dansk Erhverv i dag sit mediepolitiske udspil ”En stærk dansk mediefremtid”. Udspillet kommer med en række anbefalinger til, hvordan rammevilkårene bliver mest optimale for den danske mediebranche bredt set.

Anbefalingerne fordeler sig under fire følgende indsatsområder:

  • Modernisering af Public Service-Puljen
  • Konstruktivt samspil mellem DR og de kommercielle aktører
  • Begræns offentligt støttet indhold på tech-giganter
  • Ligestilling af momsregler for digitale publicistiske medier

”Vi er rigtig gode til public service i Danmark, og det er en vigtig del af at kunne levere godt indhold til danskerne. Vi skal bare sørge for, at der er den rette balance mellem public service og de kommercielle aktører. Kommercielle aktører er vigtige i forhold til at sikre et bredt mediebillede, som understøtter den demokratiske tradition og spændvidde i indhold, som kendetegner Danmark. Og så opfordrer vi til, at det bliver et bredt forlig, så der skabes politisk ro om den danske mediefremtid,” siger Brian Mikkelsen.

Nu venter en indsats med dialog med de politiske partier op til de politiske forhandlinger om et nyt medieforlig.

Læs hele Dansk Erhvervs mediepolitiske udspil ”En stærk dansk mediefremtid” her.

Dansk Erhverv repræsenterer den kommercielle mediebranche bredt set lige fra indholdsproducenter til broadcastere og distributører. Medlemsvirksomhederne bidrager til, at danskerne hver dag kan vælge mellem et stort og varieret udbud af film, tv, serier, musik, radio, podcast, magasiner etc.

Kontakt

Kommunikation & Presse

Jesper Ingemann

Pressekonsulent