Gemt

Tre ud af fire danskere kickstarter julegaveindkøbene med Black Friday

23. november 2021

Den store tilbudsdag Black Friday bruges af stadig flere danskere til at handle julegaver. Således ser 3 ud 4, af de, der handler under Black Week og Black Friday, det som en oplagt mulighed for at finde gaver, som kan ligge under træet. Det viser Dansk Erhvervs nye Black Friday-prognose.

Der er stadig stor appetit på at handle tilbud, når Black Week og Black Friday igen i år byder på gode tilbud i butikkerne. Dansk Erhvervs nye prognose for Black Friday tager igen i 2021 temperaturen på danskernes forventninger og købelyst på den store tilbudsdag. Og købelysten er på niveau med de tidligere år.

”Man må sige, at der er rigtig mange danskere, som ser Black Friday som en mulighed for at få fundet de pakker, der skal ligge under træet. Så det er sådan set ikke en overforbrugsfest, for man handler ting, man ellers vil købe. Og så har coronakrisen gjort, at færre handler i de fysiske butikker, men foretrækker nethandel,” siger e-handelsdirektør i Dansk Erhverv Niels Ralund.

Nethandlen klarer sig godt
Den fysiske detailhandel har været hårdt ramt af coronavirus og dertilhørende smitterisiko, restriktioner og nedlukninger – særligt i 2020 og foråret 2021. Tendensen ser ud til at fortsætte ind i 2021 trods genåbningen. Knap hver anden dansker (52 pct.) forventer at shoppe i butikkerne på årets Black Friday. Det er ca. samme niveau som sidste år – 54 pct. – men et væsentligt fald fra 2019 på 64 pct., hvilket indikerer, at færre danskere vil bruge de fysiske butikker til at handle tilbud på dagen. 

På Black Friday i år forventes danskerne at vende tilbage til samme nethandelsniveau som i 2019, da cirka tre ud af fire danskere (74 pct.) forventer at shoppe online. Det er et lille fald fra sidste år, som lå på 83 pct, hvilket indikerer, at lidt færre vil handle online i år.

”Det er positivt, at den danske detailhandel er gearet til, at vi både kan handle online og fysisk. Det har betydet, at handlen klarer sig godt, selvom corona har givet udfordringer. Og vi ser klart, at danskerne i stigende grad tager nethandlen til sig. Og så er det også værd at nævne, at selvom der har været tale om varemangel, så er der altså ingen grund til panik. Der er masser af varer på hylderne,” siger Niels Ralund.

Vi bruger omtrent lige så mange penge som sidste år
Forbrugerne vil også bruge nogenlunde samme beløb som sidste år. Det er måske en smule overraskende, da sidste års købsvillighed blev hjulpet godt på vej af, at danskerne fik udbetalt knap 50 mia. kr. i feriepenge i oktober-november. Sidste år anslog Dansk Erhverv, at de danskere, der agtede at handle på Black Friday, i gennemsnit ville bruge knap 3.150 kr. I år er det tal 3.100 kr., hvilket altså er nogenlunde det samme som sidste år.

Læs Dansk Erhvervs seneste prognose for Black Friday her.

Læs seneste e-handelsanalyse og mere om virksomhedernes forventning til Black Friday her.

Kontakt os

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Politik og Analyse

Jakob Kæstel Madsen

Senioranalytiker
Kommunikation

Jesper Ingemann

Pressekonsulent