Gemt

Trods købeklare forbrugere: Netbutikkerne sænker forventningerne til Black Friday

18. november 2021

Forventningerne til Black Friday-salget er mindre end sidste år hos netbutikkerne, men forbrugerne er klar til at bruge rekordmange penge online. I år vil flertallet af netbutikkerne tyvstarte og forvandle Black Friday til Black Week. Dansk Erhverv forventer, at salget på nettet runder 3 mia. kr. for ugen. 

Bliver Black Week og Black Friday rekordstor eller lader forbrugerne pungen blive i lommen i år?  

Det spørgsmål er forbrugerne og de danske netbutikker her kort før det store udsalg ikke helt enige om.  

Mens flere forbrugere forventer at handle mere online og samtidig bruge flere penge end sidste år, så har netbutikkerne skruet lidt ned for forventningerne til den store salgsperiode i forhold til sidste år.  

Dansk Erhvervs tal viser, at 2 ud af 3 netbutikker forventer, at salget bliver det samme eller mindre end sidste år, mens 1 ud af 3 satser på fremgang.  

Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, vurderer, at netbutikkernes mere konservative forventninger skyldes, at Danmark sidste år var ramt af corona-restriktioner, som fik flere forbrugere til at søge mod nettet. Samtidig blev der udbetalt feriepenge lige op til Black Week, og det fik salget til at stige voldsomt 

”Salget sidste år var vildt, og derfor er det naturligt, at nogle tænker, at det ikke kan blive ved med at vokse. Men vores tal fra netbutikkernes salg viser, at e-handlen også er gået pænt frem efter genåbningen, så kunderne er altså ikke stoppet med at handle online, og de er også overordentligt købeklar i år.” 

Vi runder 3 mia. kr.  

De nyeste tal fra online-forbrugerne viser, at flere vil handle online, og de er også klar til at bruge flere penge end sidste år – hver femte forbruger forventer at bruge mere end 5000 kr. online. Derfor forventer e-handelsdirektøren også, at salget vil sprænge forventningerne mange steder.  

”Det kan godt ske, at selve dagen, Black Friday, ikke bliver den største nogensinde, fordi Black Friday er forvandlet til Black Week, men jeg forventer, at vi vil se en ny rekord for ugen, som sagtens kan runde et salg på godt over 3 mia. kr. online.” 

MobilePay nærmer sig 2 mia. kr. online 

De sidste år har MobilePay oplevet enorm vækst under Black Week, og håndterede sidste år betalinger på i alt 1,2 mia. kr. – i 2019 var det tal 833 mio. kr. I forventer den mobile betalingstjeneste at nærme sig en omsætning på 2 mia. kr., siger selskabets direktør Claus Bunkenborg.  

”Vi forventer helt afgjort ny rekord. Fra sidste år ved vi, at Black Friday ikke længere kun gælder handel på én dag – men en hel uge. Grundlæggende tegner ugen til at blive Danmarkshistoriens største sammenhængende forbrugsforløb, hvis MobilePay i øvrigt er vejledende for ugens samlede danske varesalg i webshops og fysiske butikker. Vi forventer, at danskerne har nethandlet for mere end 1,8 mia med MobilePay i løbet af Black Week ugen, svarende til en stigning på op til 50% sammenlignet med 2020. Målt i transaktioner forventer vi at brugerne swiper ca. 3 mio. gange i løbet af Black Week. Selve Black Friday forventer vi en lidt lavere stigning på op til 20% sammenlignet med 2020”.

Fra Black Friday til Black Week 

Selvom Black Friday officielt først løber af stablen fredag d. 26. november, kan de købelystne forbrugere allerede fra denne weekend kaste sig over de gode tilbud i mange danske netbutikker. 7 ud af 10 danske netbutikker har i år valgt at udvide Black Friday til Black Week. Det overrasker ikke Niels Ralund, som påpeger, at udviklingen i de sidste klart er gået den vej. 

”Det giver god mening for butikkerne, som kan sprede den travle periode lidt ud, og for forbrugerne, der ikke nødvendigvis skal sidde midt om natten for at sikre sig de gode tilbud.” 

Black Week giver sorte tal 

Dansk Erhvervs analyse viser også, at knap 8 ud af 10 netbutikker vurderer, at de trods de mange tilbud og lave priser vil tjene penge på Black Friday. Det glæder selvsagt Niels Ralund, der minder om, at det ikke var tilfældet for ikke så mange år tilbage. 

”Netbutikkerne er blevet bedre til at købe ind og generelt strømline butikken, så det er muligt at tjene penge og sikre tilfredse kunder.” 

I år er der dog også sket et ryk, når vi ser på, om netbutikkerne faktisk er glade for Black Friday. Det er 4 ud af 10, men knap hver tredje mener, at Black Friday er “et mareridt, som man nødvendigvis må deltage i.” Det er en markant stigning fra sidste år, men set over en længere periode er tallet nogenlunde stabilt. 

”Det er typisk de mindre virksomheder, der gerne vil være Black Friday foruden, da det er sværere for dem at tjene penge. Overordnet set er konklusionen dog, at både forbrugere og virksomheder er glade for Black Week.”

 

Se alle tallene om butikkernes forventninger i E-handelsbarometeret

 

 

E-handelsbarometer 2021 Q3

pdf

Download

Kontakt os

Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil