Gemt

Ny vejledning om brug af klimaanprisninger i detailbutikker og på spisesteder

26. oktober 2021

I en ny vejledning om brug af generiske klimaanprisninger og kostråd til at fremme sundere valg, får du helt konkrete eksempler på sætninger, der kan bruges i markedsføringen af fødevarer med et lavere klimaaftryk, der samtidig er sundere. Eksemplerne kan bl.a. bruges af spisesteder, detailbutikker og på virksomheders hjemmesider.

 

Fødevareproduktionen står i dag for en ganske betydelig del af den samlede klimabelastning, men der er generelt stor forskel på, hvor stort et klimaaftryk de forskellige fødevarer sætter, og det kan være svært at overskue for forbrugerne.

Dansk Erhverv har deltaget i et netop afsluttet projekt under Rådet for sund mad, som sætter fokus på brugen af klimaanprisninger og kostråd, så det fremover bliver nemmere for virksomheder at kommunikere om klima, og dermed lettere for forbrugerne at vælge fødevarer med et lavere klimaaftryk, der samtidig er sundere.

Eksemplerne i vejledningen kan bruges af spisesteder, detailbutikker, ved internethandel, på virksomheders hjemmesider og i øvrig markedsføring, som fx tilbudsaviser. Eksemplerne må ikke bruges direkte på fødevarers emballage.

Se Vejledning om brug af generiske klimaanprisninger og kostråd til at fremme sundere valg.

Kontakt

Fødevarer

Saoirse McKeever Andersen

Fagchef for fødevarer
Fødevarer

Anders Kroman Liin

Politisk konsulent