Gemt

Uegnet for børn! Influent overtræder markedsføringsloven

26. april 2022

Siden 1. januar 2022 har det været strafbelagt med bøde at omtale, vise billeder af eller henvise til produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år i markedsføring. Den første sag har nu været forbi Forbrugerombudsmanden.  

 

Tatoveringer ikke egnet til børn og unge 
Det er ifølge lovgivningen ikke tilladt at udføre tatoveringer på personer under 18 år, og markedsføring af tatoveringsydelser må derfor ikke rettes mod børn og unge.   

En influent har overtrådt markedsføringslovens forbud mod at omtale, vise billeder af eller henvise til produkter, der er uegnede for børn og unge, ved på sin Instagramprofil at reklamere for en tatovør, idet 12 procent af influentens følgere på tidspunktet for markedsføringen var under 18 år.  

12 pct. udgør en ikke ubetydelig del 
Reklameopslaget var rettet mod børn og unge i lovens forstand, da 12 procent udgør en ”ikke ubetydelig del” af influentens følgere, og da disse følgere kunne se reklameopslaget, selv om influenten havde skrevet i opslaget, at det var for følgere over 18 år. Efterfølgende har influenten lagt et aldersfilter på sine opslag om tatoveringer, så de ikke længere er synlige for børn og unge. 

På de sociale medier, hvor der færdes mange personer under 18 år, vil markedsføringen være rettet mod børn og unge i markedsføringslovens forstand, selvom kun en lille andel af ens følgere er under 18 år og markedsføringen ikke ”primært” retter sig mod børn og unge. Forbrugerombudsmanden kan ikke fastsætte en generel procentdel af det samlede antal følgere, som skal være under 18 år, for at markedsføringen ikke retter sig mod børn og unge i lovens forstand. 

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil