Gemt

Årets julegave til medlemmerne

07. december 2022

Dansk Erhverv og Kreativitet & Kommunikation lancerer en modelkontrakt til brug for de situationer, hvor virksomheden vil gøre brug af statister i billede – eller videomateriale til brug for markedsføringsmæssige formål.

Af Sven Petersen

Aftale om medvirken
Dansk Erhverv og Kreativitet & Kommunikation har udarbejdet en ny standard til medvirkendeaftaler. Kontrakten tager højde for alle de problematikker, som opstår i forbindelse med aftaler med medvirkende og bygger på flere års erfaring fra både Kreativitet & Kommunikation og Dansk Erhvervs mange medlemsrådgivninger.

Medvirkendeaftalen er fleksibel, og kan benyttes såvel direkte mellem virksomheden og den medvirkende samt i de tilfælde, hvor det er et bureau, der indgår aftalen med den medvirkende på vegne af virksomheden/annoncøren.  Der er taget højde for det enkeltes bureaus behov og arbejdsgange, og kontrakten kan tilpasses den enkelte virksomheds udtryk.

Persondatapolitik
I sagens natur udgør billeder af personer m.v. personoplysninger. Du skal derfor forholde dig til de almindelige regler i GDPR og databeskyttelsesloven.

Læs mere om brugen af billeder mv. på nettet. 

Det følger af persondatareglerne, at datasubjektet – den registrerede person – kan gøre indsigelse mod at blive offentliggjort eller bede om at blive slettet. Et samtykke hjælper ikke, da dette kan trækkes tilbage. Når man er ude i at producere markedsføringsmateriale for et større beløb, må det derfor klart anbefales, at man indgår en egentlig kontrakt med den ”medvirkende” (statist). Det er i den kontekst, den nye medvirkenaftale skal ses.

Du finder kontrakten her: https://www.danskerhverv.dk/varktojer/medvirkendeaftale/