{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
05. juli 2022
Hvad er Digital Markets Act
Digital Markets Act (DMA) regulerer kun virksomheder der kan betegnes som såkaldte ”gatekeepers”.
DMAen har til formål at forhindre, at gatekeeper-platformene kan (mis)bruge deres position til at opnå uberettigede fordele på bekostning af deres brugere. Erhvervsbruger, innovatorer og nystartede teknologivirksomheder skal have mulighed for at konkurrere og afsætte varer og tjenester via disse platforme uden at blive pålagt urimelige vilkår og betingelser. Endvidere skal forbrugerne få bedre mulighed for at skifte udbydere, direkte adgang til tjenester og mere rimelige priser.
Hvilke virksomheder bliver reguleret
Forordningen er slet skjult rettet mod de 5 helt store tech-giganter (Google, Amazon, Apple, Microsoft og Facebook), men andre tech-virksomheder vil forventeligt også blive omfattet af gatekeeperkriterierne.
Udgangspunktet for forordningen er, at EU-Kommissionen skal udpege virksomheder der opfylder nedenstående tre kriterier, som en ”gatekeeper”:
Udpegningen kan ske enten på baggrund af en markedsundersøgelse som EU-Kommissionen foretager – med inddragelse af en række kvalitative kriterier, herunder kriterierne nævnt i forordningens artikel 3, stk. 8 – eller på baggrund af følgende tre kvantitative kriterier som fremgår af forordningens artikel 3, stk. 2:
EU-Kommissionen får mulighed for at anvende betegnelsen ”ny gatekeeper” på virksomheder der endnu ikke helt opfylder kriteriet om have en ”varig” påvirkning på konkurrencen på det indre marked, men som dog alligevel har en påvist virkning.
Hvad er en central platformstjeneste
Centrale platformstjenester er beskrevet i forordningens artikel 2, stk. 2 og omfatter på nuværende tidspunkt cloud computing-tjenester, nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester, reklametjenester, onlineformidlingstjenester, onlinesøgemaskiner, sociale onlinenetværkstjenester, styresystemer, videodelingsplatformstjenester, taleassistenter og internetbrowsere.
Forpligtelser
De udpegede gatekeepere skal overholde en lang række forpligtelser, som er oplistet i forordningens artikel 5-7, herunder:
Gatekeeperne bliver derudover forpligtet til at sikre, at brugere kan afmelde sig centrale platformstjenester på samme vilkår som de kan tilmelde sig, at der er interoperabilitet mellem messaging-tjenester, samt at udviklere af applikationer kan få adgang – på rimelige vilkår – til f.eks. smartphones ekstrafunktioner (f.eks. NFC-chip).
Gatekeepere skal endvidere også informere EU-Kommissionen om fremtidige erhvervelser og fusioner.
Sanktioner
EU-Kommissionen – som bliver den eneste håndhævelsesmyndighed – har mulighed for at pålægge gatekeepere bøder på op til 10% af gatekeeperens samlede globale omsætning, der i gentagelsestilfælde kan stige til 20% af gatekeeperens samlede globale omsætning.
Ved systematiske overtrædelser – mindst 3 gange på 8 år – kan EU-Kommissionen indlede en markedsundersøgelse og efterfølgende pålægge adfærdsmæssige og strukturelle foranstaltninger.
Tidshorisont for anvendelse
Aftaleteksten forventes endeligt godkendt i løbet af sommeren 2022, hvorefter DMAen forventes at træde i kraft i oktober 2022 og vil i så fald skulle anvendes fra april 2023.
Udpegningen af gatekeepere forventes at ske hen over sommeren 2023, hvorefter de udpegede gatekeepere skal overholde DMAens forpligtelser fra foråret 2024.
Next steps
Rådet og Parlamentet skal endeligt godkende den forhandlede kompromistekst, hvorefter forordningen kan træde i kraft og finde anvendelse. Vi mangler derfor også at se den endeligt officielle tekst.
Dansk Erhverv følger sagen løbende og vil holde medlemmer opdateret via nyhedsbreve.
Læs mere her: