Gemt

Så skete det: Mobilen har overhalet computeren

21. juni 2022

I maj måned brugte flere forbrugere mobilen end computeren til at handle på nettet, viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse. Overhalingen er endnu en grund til at give sin netbutik et kritisk blik via mobilen, siger ekspert i digitale strategier. 

Hent hele E-handelsanalysen for maj nederst på siden

E-handelsanalysen for maj byder på noget så sjældent som en vaskeægte rekord.  

For første gang nogensinde viser tallene nemlig, at der var flere brugere, der handlede online via mobilen end computeren - helt præcist 43 procent mod 42 procent. 

Det er ganske iøjnefaldende, men trods alt ikke helt overraskende, lyder det fra Simon Bjerremann, senioranalytiker i Dansk Erhverv. 

”Det er gået i den retning længe, og i januar kom vi da også med den forudsigelse, at 2022 ville blive året, hvor mobilen overhalede computeren. Det skete så i maj, og jeg tror, at vi vil se det gentaget i flere måneder nu – måske især i sommerperioden, hvor forbrugerne er mere på ude og derfor har brug for at lave flere indkøb på farten.” 

Du er ikke i mål med et responsivt site 

Det er ikke breaking news, at forbrugerne i stigende grad bruger mobilen. Derfor har mange virksomheder i dag et responsivt site. Det er godt, men det betyder ikke, at du er helt i mål, forklarer Peter Schjødt, som rådgiver virksomheder om digitale strategier. Mange dykker nemlig ikke ned i, hvordan forbrugeren agerer på mobilen. 

”Mobiludviklingen svarer til, at du har en fysisk butik med to indgange, og lige pludselig oplever du, at der kommer flere ind via dør nummer 2, og dem, som kommer ind her, er i butikken i kortere tid, og de køber halvt så meget, som dem, der kommer ind ad dør 1.” 

”Hvis det skete i en fysisk butik, så ville man agere på det, finde årsager og sætte ind med løsninger, men jeg oplever ofte, at webshopejere ikke opdager det, da de ikke bruger Google Analytics eller et lignende program til at tjekke op på det. Hvis de gjorde det, ville de formentlig opdage, at den trafik, der kommer til din webshop via mobilen, konverterer markant dårligere end trafikken fra desktop.” 

"Hvis de gjorde det, ville de formentlig opdage, at den trafik, der kommer til din webshop via mobilen, konverterer markant dårligere end trafikken fra desktop.”

- Peter Schjødt

Udviklingen vil også få betydning for netbutikkernes budgetter, forklarer han. 

”Det vil nemlig betyde, at man skal ramme brugerne mange flere gange for at få et salg, og dermed får det også en indflydelse på det budget, der skal bruges på marketing.” 

Det skal du også være opmærksom på 

Peter Schjødt peger på yderligere to konkrete ting, som virksomhederne særligt skal have med i overvejelserne, når de skal planlægge efter den øgede mobilbrug. Det første handler om betalinger via mobilen.  

”Fordi vi handler og betaler så meget via mobilen, er der rigtig mange, som ikke længere går med pung og dermed betalingskort på os. Det betyder, at hvis jeg pludselig gerne vil købe noget på mobilen, så kan det kun lade sig gøre, hvis butikken har MobilePay eller ApplePay.  Det, at vi lader vores betalingskort blive hjemme, er en bombe for din konverteringsrate, hvis du ikke har MobilePay eller lignende,” siger han. 

"Man skal ramme brugerne mange flere gange for at få et salg, og dermed får det også en indflydelse på det budget, der skal bruges på marketing."

- Peter Schjødt

Den anden ting handler om log-ins, der også kan give udfordringer, når brugerne flytter over på mobilen. 

”Rigtig mange netbutikker vil gerne have forbrugerne til at logge ind. Det giver god mening, men hvis brugerne ser et godt opslag på Facebook, hvor vi jo tilbringer meget tid på mobilen, og klikker videre til shoppen, så åbner siden i Facebooks ”in-app browser”. Det betyder, at den i modsætning til en normal browser ikke vil kunne huske min kode. Det vil for mange skabe friktion, for hvor mange kan egentlig huske deres koder til forskellige shops?” 

Log ind og hent E-handelsanalysen for maj

 

 

 

Kontakt

Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Kommunikation

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel