Gemt

Mobilen overhaler computeren på nettet

27. januar 2022

2022 bliver året, hvor flere danskere vil handle via mobilen end computeren, vurderer Dansk Erhverv på baggrund af tal i E-handelsanalysen. Udviklingen har stor betydning for de danske netbutikker, som for manges vedkommende skal genoverveje deres hjemmesides struktur, forklarer ekspert. 

Det er svært at spå. Især om fremtiden.  

Bruger man tal og kugleramme med en vis omtanke, er det dog muligt at komme med kvalificerede gæt på, hvad fremtiden byder på.  

Det har Dansk Erhvervs talknuser Simon Bjerremann gjort i forbindelse med arbejdet med E-handelsanalysen 2021, som er lige på trapperne. Derfor kan han give et bud på, hvornår mobilen indhenter computeren som forbrugernes foretrukne købsredskab på nettet.  

”Når vi ser i de sidste mange E-handelsanalyser, så er udviklingen ganske tydelig: mobilen haler ind på computeren som forbrugernes foretrukne købsdevice. Og i år vurderer vi, at den vil overhale computeren og snuppe 1.pladsen,” siger Simon Bjerremann og uddyber.  

”Typisk har det været sådan, at en stor del af forbrugerne har søgt efter varerne på mobilen, og så er de skiftet over til computeren, når der skal købes. Nu bliver flere og flere dog på mobilen ved selve købet.” 

Grafik: Hvilke devices bruger forbrugerne til at KØBE med på nettet?

Hvad skyldes det? 

Udviklingen er ikke overraskende for Peter Schjødt, som blandt andet rådgiver virksomheder i digitale strategier. Han vurderer, at 60 procent af trafikken hos de virksomheder, han rådgiver, kommer fra mobilen. 

”Udviklingen skyldes selvfølgelig, at op mod 85-90 procent af alle danskere har en smartphone og modsat desktop, så har vi et device, som vi kan tage med alle steder. Samtidig er det for langt de fleste også det mest brugte device, når vi er hjemme,” siger han. 

”Det, jeg oplever hos langt de fleste af mine kunder, er, at de, som kommer ind via mobilen, ser halvdelen af siderne, er der i halvdelen af tiden og konverterer 2-3 gange dårligere end desktop."

- Peter Schjødt

Han forventer, at mobilen klart vil distancere computeren som foretrukne købsdevice i de kommende år. 

Mobilen er allerede den mest brugte til at søge og generelt være på nettet, og vi kommer formentlig ikke til at se de store stigninger i antallet af danskere, der har en smartphone. Men vi vil med sikkerhed se, at vi kommer til at bruge den endnu mere til shopping - og det gælder alle aldersgrupper.” 

Flere forudsigelser i vente

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse er Danmarks største og ældste analyse om danskernes forbrug og vaner på nettet. Vi har en enorm mængde data og der kommer hele tiden nyt til – den data bruger vi blandt andet til at give kvalificerede bud på udviklingen indenfor e-handel og digital adfærd. Har du forslag til, hvilke emner vi skal tage op, er du meget velkommen til at skrive til Carsten Rose Lundberg eller Simon Bjerremann.

.. Og hvilken betydning har det? 

Ifølge Peter Schjødt skal man som netbutik være meget opmærksom på udviklingen. Der er nemlig store forskelle på, hvordan forbrugerne agerer alt efter, hvilket device de bruger.  

Det, jeg oplever hos langt de fleste af mine kunder, er, at de, som kommer ind via mobilen, ser halvdelen af siderne, er der i halvdelen af tiden og konverterer 2-3 gange dårligere end desktop, og det er i langt de fleste brancher og både B2B og B2C. 

"Mange virksomheder tænker, at de er home safe, fordi de har et responsive website, men det er de ikke."

- Peter Schjødt

Det har en stor konsekvens for bundlinjen, da det betyder, at virksomhederne skal ramme brugerne langt flere gange i markedsføring, og på den måde har det også en konsekvens for marketingsbudgetter.  

Årsagen er, at vi på mobilen ofte er på farten, og at vi bare generelt er blevet langt mere utålmodige; vi forventer, at virksomhederne forstår og imødekommer vores adfærd og krav på forskellige devices,” siger han.  

Men har langt de fleste virksomheder ikke en hjemmeside, der er optimeret til mobilen?  

Jo, og mange virksomheder tænker, at de er home safe, fordi de har et responsive website, men det er de ikke. Udfordringen er bare, at et klassisk responsive website tilpasser sig alle devices, men websitet skal tilpasses adfærd på forskellige devices - og der er stor forskel!”, forklarer Peter Schjødt og uddyber. 

Det kan være helt små detaljer i et design, som kan gøre en stor forskel kort sagt, så handler det om at minimere klik og scroll - ikke at der er noget nyt i det, men det er bare endnu vigtigere på mobilen.” 

Hvis du sidder med din smartphone i hånden nu, så er der stor sandsynlighed for, at du bruger lillefingeren til at støtte mobilen på, og du så navigerer med din tommelfinger. Hvis det er tilfældet, så vil opleve, at du skal “strække” dig meget for at komme op i toppen. Alligevel har mere end 90% deres menu øverst på siden. Hvis den placeres nederst som en “floater” (den bliver siddende på skærmen, når du scroller), kan du nemt og hurtigt navigere rundt på sitet. Det kan betyde, at 10-15% flere klikker på din menu. 

Han slutter med at give endnu et råd: 

Jeg kan kun anbefale alle at bruge deres Google Analytics og se, hvordan brugerne agerer på forskellige devicesJeg er sikker på, at det giver en AHA oplevelse for de fleste - og det er både B2B og B2C!" 

E-handelsanalysen 2021 er på gaden ganske snart - brug ventetiden med alle vores andre analyser her.

Kontakt

Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel