; ;
Gemt

Forbrugere forventer at trodse krisen til Black Friday

18. november 2022

Trods krisestemning forventer rekordmange danskere at handle til Black Friday i år – og med et lidt større budget end i 2021. Det viser Dansk Erhvervs prognose, hvor det også fremgår, at danskerne i højere grad end sidste år regner med at købe Black Friday-tilbud i de fysiske butikker.

MicrosoftTeams-image (4).png

Black Friday og Black Week udgør nogle af årets absolut største handelsdage for detailhandlen, og alt tyder på, at tendensen trodser krisen og fortsætter i år, hvor rekordmange danskere forventer at gøre en god handel til Black Friday enten online eller i en fysisk butik.

Det viser en prognose om danskernes holdning til Black Friday og deres forventninger til at benytte sig af Black Friday-tilbud, som Dansk Erhverv har foretaget.

Her fremgår det, at 36 procent af danskerne forventer at trodse krise og høj inflation for at handle til Black Friday. Samtidig svarer de adspurgte, at de forventer at bruge samlet 3.200 kroner på Black-Friday tilbud, hvilket er lidt mere end både 2020 og 2021.

”Der kommer formentlig til at være gode tilbud, og det har folk øje for. Der er to ting, danskerne altid har råd til. Det er sommerferie, og det er julegaver,” siger e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund.

Generelt ikke dårlig samvittighed over forbrug

Energikrise og inflation er tilsyneladende ikke noget, der tynger danskerne i forbindelse med Black Friday, der efterhånden har udviklet sig til Black Week, hvor danskerne i mere end en uge kan få glæde af butikkernes tilbud.

Til spørgsmålet ”Bør man have dårlig samvittighed over at forbruge, fordi vi er midt i en krisetid?” svarer næsten 7 ud af 10 danskere, at det enten ikke er noget, de har tænkt over, eller at det er lige så vigtigt at holde gang i økonomien.

”Danskerne har en tradition for at købe julegaver, når de kan få et godt tilbud, hvilket vi også har set tidligere år. Derfor giver det mening i forhold til krise og inflation, at folk er særligt opmærksomme på at købe varer til en god pris,” siger Niels Ralund.

Særligt populært blandt unge

Det er især unge i aldersgruppen 18-29, som forventer at købe noget i forbindelse med Black Friday.

Her svarer flere end halvdelen – 55 procent – af de adspurgte 18-29-årige, at de har tænkt sig at købe noget i forbindelse med Black Friday i år. Det er cirka tre gange flere, end man finder i aldersgruppen 60+.

Men særligt de 30-39-årige har i år fået øjnene op for Black Friday, og mens 30 procent i aldersgruppen forventede at handle i 2021, er andelen i år oppe på 51 procent.

Startskud for julehandlen

Julegaver er for langt de fleste – 77 procent – formålet med indkøb til Black Friday. Dermed fastholdes en stigende tendens til, at julegavekøb for alvor bliver skudt i gang Black Friday. Derudover forventer 21 procent desuden at købe andre gaver i perioden.

Begge dele altså situationer, hvor forbrugerne drager fordel af butikkens tilbud på gaver, de alligevel må formodes at købe.

Danskerne trodser pessimismen Black Friday

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Liv Østerstrand Rasmussen

Journalist og kommunikationskonsulent