Gemt

Imponerende turistrekord i 2022 kalder på flere internationale gæster

21. april 2023

2022 blev rekordår for turismen i Danmark med hele 63,8 mio. turistovernatninger. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Dansk Erhverv forventer, at 2023 også bliver et godt turistår. Men det vil kræve en ekstra indsats at tiltrække flere internationale gæster.

Sidste år blev et historisk godt turistår for Danmark efter to hårde år under coronapandemien. I alt var der 63,8 mio. danske og udenlandske overnatninger på de kommercielle overnatningssteder, dvs. hoteller, feriecentre, vandrerhjem, campingpladser, feriehuse, lystbådehavne og mindre overnatningssteder. Det er samlet set 6,8 mio. eller cirka 12 procent overnatninger mere end i 2019, som var det seneste rekordår for turismen.

”Danmark var blandt de første lande til at fjerne coronarestriktionerne sidste år. Det gav Danmark en helt særlig konkurrencefordel og et stort boost af gæster fra ind- og udland. Især tyskerne søgte mod Danmark for at få natur og frihed, og slippe for maskekrav, ” siger Lars Ramme Nielsen, markedschef for Turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv.

At det lykkedes med at tiltrække flere gæster i 2022, er imponerende med tanke på mange benspænd i turistbranchen, vurderer Dansk Erhverv.

”Der har manglet personale mange steder, da turismevirksomhederne var blandt de sidste der slap for coronarestriktioner, hvorfor de stod bagerst i rekrutteringskøen. Dertil er omkostninger på bl.a. energi og fødevarer også steget markant, hvilket har presset indtjeningen. Det er derfor ekstra glædeligt at mange forbrugere har haft et stort opsparet rejse- og oplevelsesbehov efter corona”.

Stort behov for flere internationale gæster
Alle typer af overnatningssteder registrerede i 2022 flere danske og udenlandske overnatninger end før coronapandemien. Undtagelsen er dog hotellerne, der trods fremgang i danske gæster endnu ikke har lige så mange udenlandske gæster som før coronapandemien. Det gælder især på hovedstadens hoteller.

Dansk Erhverv, der bl.a. repræsenterer de store hoteller og hotelkæder i Danmark, ser et stort behov for at tiltrække flere gæster fra udlandet.

”Størstedelen af fremgangen i 2022 kan vi takke danskerne og tyskerne for, som flokkedes til kysterne og hovedstaden. Men vi mangler stadig turister fra Sverige, Norge, Storbritannien, USA og Kina. Derfor skal der ekstra tryk på markedsføringen af Danmark i udlandet, og ruteudviklingen skal også styrkes,” siger Lars Ramme Nielsen, markedschef for Turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv.

2023 starter stærkt ud
De foreløbige tal for turistovernatningerne i 2023, som dækker januar og februar, viser en fremgang på 12,5 pct. i forhold til samme periode før corona. Væksten kommer både fra flere danske og udenlandske gæster. 

”Vi forventer et rejsemarked i år, hvor danskerne endelig kan rejse frit ud i verden. Det vil kunne mærkes i lufthavnene og på motorvejene ned igennem Europa. Men samtidig håber vi også at se samme tendens fra udlandet, at man nu endelig kan komme på den ferie i Danmark man har længtes efter,” siger Lars Ramme Nielsen, markedschef for Turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil