{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
28. april 2023
Varegruppen andre forbrugsvarer havde det største fald på 2,1 pct., mens beklædning mv. samt fødevarer og andre dagligvarer begge faldt med 1,0 pct.
Det er en streg i regningen, at detailsalget falder i marts. Detailsalget er faldet kraftigt i løbet af 2021 og store dele af 2022, men har været nogenlunde stabil siden efteråret sidste år. En væsentlig forklaring er, at forbrugerne venter tilbage til de forbrugsmønstre, som de havde før coronakrisen.
Under coronakrisen kunne forbrugerne i store perioder ikke tage på ferie i udlandet eller gå på restauranter. Derfor brugte de i stedet penge i detailhandlen, som steg kraftigt. Nu er forbrugerne vendt tilbage til de gamle forbrugsvaner, hvor tjenester fylder en større del af forbruget og varer fra detailhandlen fylder mindre.
Det er samtidig ikke hjulpet de danske detailvirksomheder, at energipriserne er steget kraftigt og forbrugertilliden er på et historisk meget lavt niveau. Det får forbrugerne til at holde igen. Vi har heldigvis set bedring siden efteråret, hvor energipriserne er faldet og forbrugertilliden er steget.
I resten af 2023 er vi ikke decideret optimistiske. Den høje inflation samt de kraftige rentestigninger vil lægge en dæmper på forbrugsvæksten i år. Vi venter ikke et decideret fald i forbruget, fordi beskæftigelsen er høj og danskerne har sparet op i løbet af de senere år.