; ;
Gemt

Ny rekord: Danmark tjener milliarder på udenlandske turister i Danmark

08. februar 2023

De færreste danskere tænker over det. Men når turister fra udlandet bruger penge på ferier- eller forretningsrejser i Danmark, så tæller det som eksport. I 2022 eksporterede dansk turisme for hele 61,9 mia. kr., hvilket er en stigning på 7,3 pct. sammenlignet med den tidligere rekord i 2019, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

De udenlandske turister er i stor stil vendt tilbage til Danmark efter coronakrisen, og turismeeksporten er større end nogensinde. Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik lå turismeeksporten i 2022 på 61,9 mia. kr., hvilket er 7,3 pct. højere end i 2019, der var tidligere rekordår. Det svarer til en fremgang på 4,2 mia. kr. 

Ifølge erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, er turismens comeback i 2022 ikke kun til glæde for turisterhvervet og statskassen, men også en lang række relaterede brancher.

”Turister bruger penge på overnatning, spisesteder, oplevelser, transport, kultur, shopping og detailhandel. Turisme er et værdikædeprodukt, der går på tværs af brancher. Og samspillet mellem delene er altafgørende for, at turisterne får en god oplevelse, ” siger Lars Ramme Nielsen, markedschef for turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv.

Europæisk turisme trækker op
Eksporttal på turismeområdet dækker over, når udenlandske turister kommer til landet og bruger penge på overnatning, spisesteder, kultur osv. VisitDenmark har tidligere opgjort turismen til at være Danmarks fjerdestørste eksporterhverv.

Fremgangen for 2022 skyldes særligt, at flere turister fra lande i Europa bruger penge i Danmark. Det er i høj grad Tyskland, som står bag fremgangen i turismeeksporten, men også Holland har over året bidraget positivt.

Det kan især mærkes i hovedstaden, der trods godt med europæiske gæster stadig mangler turister fra mere fjerne lande, påpeger Dansk Erhverv.

”Det er især lande i Asien bl.a. Kina, der trækker turismeeksporten ned. Når de åbner fuldt op efter corona, er der et stort potentiale for Danmark og ikke mindst vores konkurrenter. Derfor skal vi som land styrke vores tilgængeliglig ved at øge markedsføringen i udlandet og sikre, at vi får tiltrukket flere internationale flyruter,” siger Lars Ramme Nielsen.

 

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil