Husk at gøre dig klar til kravet om digitale kasseapparater fra 2024
Den 1. januar 2024 bliver det et krav, at kasseapparater for virksomheder i flere brancher lever op til standarden SAF-T. Det er et led i kampen mod sorte penge i detailbranchen og kommer blandt andet til at omfatte restauranter, pizzeriaer, værtshuse, diskoteker og kiosker.
I 2017 vedtog den daværende regering ’Styrket indsats mod sort arbejde’ som blandt andet introducerede et krav om, at virksomheder i bestemte brancher skal registrere alle salg i såkaldte digitale kasseapparater, der lever op til OECD’s SAF-T krav.
Allerede dengang blev det muligt for skattemyndighederne at pålægge specifikke virksomheder at indføre digitale kasseapparater, hvis der blev fundet uregelmæssigheder i virksomhedens oplysninger til myndighederne.
Næste skridt
Der er nu mindre end et halvt år til, at virksomheder med en omsætning på mindre end 10 mio. om året skal leve op til disse krav. Derfor er det vigtigt, at du som virksomhed i en af de fire nedenstående brancher er opmærksom på, hvorvidt dit nuværende system er tilstrækkeligt. Hvis ikke, kan det være nødvendigt at anskaffe sig et system, der lever op til alle kravene. Du kan se kravene nærmere beskrevet i Momsbekendtgørelsens § 63.
De omfattede brancher er:
- Restauranter
- Pizzeriaer, grillbarer, isbarer mv.
- Cafeer, værtshuse, diskoteker mv.
- Købmænd og døgnkiosker
Læs mere her: 'Skatteforvaltningen kan nu pålægge virksomheder at benytte digitale salgsregistreringssystemer'
Kontakt

Handel
Henrik Lundgaard Sedenmark
Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed