Forsigtige forbrugere får netbutikkerne til at justere marketingplanerne
En ny medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at knap hver tredje netbutik har skåret i sit marketingbudget i år. Forbrugernes tilbageholdenhed får samtidig virksomhederne til at kaste mere kærlighed efter e-mails, SEO og de eksisterende kunder.
Man siger, man aldrig skal spare på sin marketing, når der er modvind i markedet.
Ikke desto mindre er det, hvad en hel del netbutikker har gjort.
I en ny medlemsundersøgelse svarer godt hver fjerde netbutik, at de har skåret mellem 10 og 50 procent af deres marketingbudget i år.
Det kommer ikke bag på Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv:
”Selvom forbrugertilliden er i bedring, så må vi bare erkende, at 2023 er kommet lidt sløvt fra land, og så er det naturligt, at virksomhederne spænder livremmen ind.”
Han påpeger dog, at man lige skal huske sammenligningsgrundlaget:
”Vi kommer fra en vild tid under corona, hvor der blev brugt mange penge på marketing. Hvis vi tager den periode ud og sammenligner med tallene før corona, så er der vækst i dansk e-handel, og jeg føler mig også overbevist om, at det er tilfældet for marketingbudgettet.”
Større fokus på eksisterende kunder
Udover at skære i budgettet bliver der også pillet ved andre dele af marketingmaskinen. Eksempelvis har godt 4 ud af 10 virksomheder øget deres fokus på mersalg til de eksisterende kunder, mens hver tiende har mindsket deres arbejde for at få nye kunder og øge trafikken:
”Tidligere har det i større stil handlet om at få nye kunder, men sammenlignet med at skabe mersalg hos eksisterende kunder så kan det være en dyr proces. Derfor giver det fin mening, at man i disse tider fokuserer på at få de eksisterende kunder til at handle oftere eller for mere,” vurderer Carsten Rose Lundberg.
Mere kærlighed til SEO og e-mails
En medlemsundersøgelse fra slutningen af 2022 viste, at netbutikkerne ville skrue op deres arbejde med SEO og e-mails i 2023, og det holder stadig.
I den nye medlemsundersøgelse svarer 35 procent, at de vil fokusere mere på SEO, mens 41 procent vil øge deres fokus på e-mailmarketing. Den prioritering giver ifølge Carsten Rose Lundberg også god mening:
”Som jeg har sagt tidligere, er der nogle markante fordele ved e-mail-marketing. De giver dig for det første 1.partsdata, og så er du heller ikke påvirket af eventuelle prisstigninger på annonceplatforme. Det betyder, at du relativt billigt kan skrue op for en kanal, der har en dokumenteret effekt.”
”Det samme gør sig gældende ved SEO; mange vil selv kunne skrue op og det vil ”kun” koste mandetimer,” tilføjer han.
Hver fjerde virksomhed har øget marketingbudgettet
Hvis Mark Zuckerberg eller økonomiansvarlige på marketingbureauer læser med her og frygter, at netbutikkerne slukker for hanen, kan de dog ånde lettet en smule op. Knap hver fjerde virksomhed har nemlig øget deres marketingbudget med mindst 10%.
Det er et udtryk for to ting, vurderer Carsten Rose Lundberg:
”For det første, at nogle vil investere sig til vækst, og for det andet at dansk e-handel er splittet lige nu. Andelen, hvis salg vokser, er lige så stor som andelen, der går tilbage. Hvad man skal gøre i de forskellige situationer, er heldigvis op til virksomhederne selv.”
Kontakt

Digital Handel
Carsten Rose Lundberg
Branchedirektør for digital handel

Kommunikation & Presse
Søren Willemoes Poulsen
Kommunikationskonsulent