Gemt

Fra e-mails til AI: Disse teknologier vil netbutikkerne prioritere i 2023

03. april 2023

Chatbots, AI og e-mailmarketing kan se frem til ekstra kærlighed fra de danske netbutikker i 2023. Der er dog forskel på, hvad store og små virksomheder vil fokusere på, viser tal fra Dansk Erhverv.  

Man siger, at gammel kærlighed ikke ruster.  

Ser man på listen over, hvilke teknologier de danske netbutikker vil prioritere i 2023, så holder påstanden vand. Den toppes endnu en gang af e-mailmarketing, og det kommer ikke bag på Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv: 

”De fleste bruger det, men der er hele tiden ting, man kan skrue på for at gøre det endnu skarpere. Og lige nu er det er også en ekstra attraktiv teknologi, fordi man ikke er påvirket af stigninger i annonce/platforms-priser og mindst lige så vigtigt: e-mails giver dig den eftertragtede første-parts-data.”  

Chatbots, personalisering og AI hitter 

E-mails’ne er ikke de eneste, der kan se frem til ekstra kærlighed og opmærksomhed i 2023. Mest iøjnefaldende er det, at AI/Machine Learning banker ind på listen med 11 procent. Chatbots og personalisering vil også blive ekstra prioriteret af netbutikkerne. 

”Jeg ved godt, at der kan være, eller er, AI/ML elementer i de andre teknologier også, men det er yderst interessant, at det som selvstændigt punkt for alvor rykker hos netbutikkerne. Det bliver spændende at følge, for har man fulgt hele ChatGPT-virakken, så ved man, at der er virkelig mange muligheder med en AI-teknologi, som efterhånden er ganske moden.” 

Liveshopping dykker - det fungerer

Mens prioriteringen af Chatbots og AI stiger markant, ser det anderledes ud for liveshopping. Hybrid-shopping-fænomenet oplevede stor fremgang under corona, men i den nye analyse er det blot hver tiende, der vil prioritere det ekstra og investere yderligere i det. Det er dog ikke nødvendigvis et tegn på, at teknologien blot var en døgnflue, mener Carsten Rose Lundberg: 

”Jeg tror nærmere, at det handler om, at mange har fundet en formel, som virker, og så er det måske ikke vigtigt at prioritere yderligere. Jeg hører og ser i hvert fald stadig rigtig mange virksomheder, der bruger det med stor succes og ikke mindst med imponerende konverteringsrater.” 

Størrelsen betyder noget 

Undersøgelsen viser også, at netbutikkernes størrelse har betydning for, hvilke teknologier de vil prioritere. Stort set alle vil prioritere e-mailmarketing, men mens 17 procent af de store vil prioritere chatbots er det kun 4 procent af de små. 28 procent af de store vil også prioritere CDP (Customer Data Platform), mens det kun gør sig gældende for 2 procent af de små. Omvendt vil 29 procent af de små prioritere betalingsløsninger, mens det kun er hver tiende store, der vil det.  

"Det kan ses som en behovspyramide, hvor du først har brug for de mere grundlæggende ting som eksempelvis betalinger og ordrehåndtering, og når du har det, kan du begynde at lægge på med AI, chatbots og CPD.”  

”Vi lytter til vores medlemmer og vil i den næste tid løbende sætte fokus på de teknologier, som vores medlemmer vil prioritere, så hold øje med vores kanaler,” slutter Carsten Rose Lundberg.  

 

 

E-handelsbarometer 2022 Q4 Dansk Erhverv

pdf

Download

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil