;
Gemt

De vigtigste veje: Sådan finder forbrugerne nye netbutikker

03. maj 2023

Netbutikkernes marketingindsats harmonerer fint med de veje, forbrugerne benytter, når de går på jagt efter nye steder at handle.  

Som vi tidligere har skrevet, så er de danske forbrugere ganske loyale og handler i vid udstrækning i netbutikker, som de kender. 

Over en fjerdedel af købene sker dog i ”nye” netbutikker, og derfor er det selvfølgelig interessant at se på, hvordan forbrugerne finder de nye butikker – og om I, kære netbutikker, har styr på, hvordan I bliver fundet. 

Det kan E-handelsanalysen heldigvis hjælpe os med at undersøge. Vi kigger her på kundernes generelle adfærd, men vi har også tal på, hvordan de kunderne leder baseret på alder. Vi har indsat grafikken nederst på siden. Her får du først den generell.

Motorvejen Google   

Google er stadig med afstand den vej, som flest forbrugere benytter, når de går på jagt efter en ny butik. Faktisk er det mere end 4 ud af 10 forbrugere, som benytter den gigantiske søgemaskine i jagten på en ny butik. 

Det kommer næppe som et stort chok for de fleste netbutikker, hvilket også kan ses i vores medlemsundersøgelse, der viser hvilke marketingkanaler, netbutikker vil bruge i 2023. Her står både Google Adwords og SEO generelt meget højt oppe på netbutikkernes prioriteringsliste. 

Sociale medier 

Nummer to på listen er sociale medier, som 15 procent af forbrugerne svarer, at de har brugt til at finde en ny netbutik. 

Dem vil netbutikkerne også prioritere i 2023, men i forhold til 2022, hvor stort set alle sociale medier fik kastet penge i nakken af netbutikkerne, så vil man i 2023 holde lidt mere på pengene. Det vil især ramme nyere medier som TikTok, da virksomhederne ser ud til at holde fast i de medier, som er helt trygge ved. 

Omgangskredsen 

Den sidste vej, vi her kigger på, er omgangskredsen, som også betyder ganske meget. Det kan lyde lidt besværligt for netbutikkerne, for hvordan bliver man lige en af vennerne, der kan anbefale? 

Du kan forsøge at klæde dig ud og snyde dig med til et socialt arrangement, hvor du afslappet og tjekket name-dropper din netbutik, men det er nok mere oplagt at sørge for at give en så god oplevelse, at dine kunder vil anbefale dig. Det gør netbutikkerne heldigvis i stor stil, for den generelle NPS er ganske høj. Hvis du gerne vil forbedre den, kan du undersøge, hvad de kunder elsker eller ikke bryder sig om.

Alderens betydning

Som lovet får du her oversigten fordelt på alder.

  

 

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent