Gemt

Ny analyse: Mors dag bliver fyldt med chokolade

11. maj 2023

Hver fjerde unge dansker forventer at købe chokolade i forbindelse med Mors dag, viser undersøgelse fra Dansk Erhverv. Dagen er dog også en påmindelse om den konkurrencehæmmende chokoladeafgift.

Sælger du chokolade, eller er du mor?

Så kan du se frem til en ekstra god søndag. Her er det som bekendt mors dag, og det vil mange danskere markere ved at forkæle deres mor med en omgang chokolade.

En frisk analyse fra Dansk Erhverv viser nemlig, at 14 procent af danskerne forventer at købe chokolade i forbindelse med Mors dag.

Størst chokolade-købelyst er der hos de unge (18–39 år), hvor godt hver fjerde forventer at forkæle deres mor med chokolade.

Det er også de 18-39 årige, der forventer at bruge flest penge på chokolade til Mors dag, i gennemsnit 211 kroner.

Hår i chokoladen
En af de mødre, der kan håbe på en chokoladefyldt søndag, er Dansk Erhvervs branchedirektør for Handel, Lotte Engbæk. Hun glæder sig over udsigten til chokolade, men dagen er også en påmindelse om den omstridte chokoladeafgift, som Danmark som eneste land i EU har.

”Det er en byrdefuld og administrativt bøvlet afgift, der økonomisk rammer de danske bagere, konditorer og chokoladeproducenter, så hvis den blev fjernet, ville dagen være markant bedre for virksomhederne.”

Også forbrugerne vil bemærke, hvis den over 100 år gamle afgift blev sendt på pension, siger Lotte Engbæk:

”Afgiften betyder, at chokolade bliver så dyrt, at vi får kvalitetsmæssigt ringere chokolade, hvilket også er dårligt ud fra en sundhedsbetragtning.”

Blomster slår chokolade
Højtider og mærkedage som mors dag er generelt gode for dem, der sælger chokolade. Eksempelvis køber tre ud af fire danskere mere chokolade til jul og advent, mens hver anden køber mere chokolade i påsken.

Når danskerne skal glæde andre i forbindelse med højtider og mærkedage, er det dog allerbedst at sælge blomster. Hele 75 procent af danskerne svarer nemlig, at de giver blomster for at glæde andre, mens 45 procent køber chokolade.

Hver fjerde dansker mellem 18-39 år forventer at købe chokolade til Mors dag i år

pdf

Download

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel
Medarbejderprofil