Gemt

Boom i udlandsrejser: Danskerne vil valfarte til udlandet i år

29. marts 2023

Verden er igen fuldt åben efter coronapandemien, og det får mange danskere til at booke udlandsrejser i år, viser nye tal fra rejsebranchen. Danmarks Rejsebureau Forening og Dansk Erhverv ser samme tendens.

2023 forventes at blive året, hvor danskernes opsparede rejselyst endelig kan blive fuldt realiseret. Rejsebranchen fik sidste år et solidt boost efter coronapandemien, men det var ikke nok til samlet at bringe lufthavne, flyselskaber og rejsebureauer helt tilbage på niveauet fra før krisen.

Nu melder flertallet af de danske rejsebureauer dog om stigende efterspørgsel, viser nye tal fra Danmarks Statistik. I marts oplevede kun 18 pct. af rejsebureauerne, at de manglede kunder, imens samme tal i januar lød på 50 pct.

”Sidste år åbnede rejsemarkedet hurtigere op end forventet. Det skabte flaskehalse mange steder, da der manglede flykapacitet og personale. I år er vi som branche mere parate til at komme efterspørgslen i møde,” siger Lars Thykier, der er adm. direktør for Danmarks Rejsebureau Forening.

Rejsebranchedirektøren peger også på, at danskernes bookingadfærd har ændret sig.

”Den usikkerhed, som vi har oplevet de senere år i forbindelse med coronaen såvel som energikrisen, har gjort, at folk booker kortere tid, før de rejser afsted. Mange venter på den endelige varmeregning, før de booker sommerferien. Det skaber nogle nye mønstre i bookingadfærden, som vi ikke har set før.”     

Rejser og ferier i høj kurs igen i 2023
Hos Dansk Erhverv nikker man også genkendende til de positive udmeldinger fra rejsebranchen. En analyse fra Dansk Erhverv viser nemlig, at 30 pct. af danskerne forventer at bruge flere penge online på rejser og ferier i 2023. Rejser og ferier er sammenlignet med andre varer som fx tøj, sko, dagligvarer, elektronik mv. den kategori, som flest danskere forventer at skrue forbruget op på.  

Andelen af danske rejsebureauer, der oplever mangel på efterspørgsel:

Kilde: Danmarks Statistik.

”At der er grund til optimisme i store dele af rejsebranchen, er i kontrast til de overordnede udsigter for økonomien, der peger i retning af en økonomisk opbremsning hos forbrugerne. Men det er for den hårdt corona-prøvede turisme- og rejsebranche meget positivt, at rejse- og oplevelseslysten stadig er stor. Hvor corona betød hjemlige sysler og stort salg af elektronik og mange besøg i bygge- og havemarkeder, så fortsætter turismen efter et godt 2022 sin revanche og jagt efter at genvinde det tabte fra 2020 og 2021,” siger Lars Ramme Nielsen, markedschef for turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv.

 

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil