Gemt

Februar blev endnu en sløv måned for dansk e-handel

07. marts 2023

Den forsigtige start på e-handelsåret 2023 fortsatte i februar. Det viser Dansk Erhverv E-indekset, der dog også indeholder en vis optimisme.  

”Det er godt nok svært at finde positive ting at sige lige ved første øjekast.” 

Så tørt lyder det fra Niels Ralund, efter at Dansk Erhvervs e-handelsdirektør har set E-indekset fra februar 2023.   

De nyeste tal fra s360 viser nemlig, at også februar blev en noget sløv måned for de danske e-handlere. Godt nok ligger antallet af sessioner på indeks 100, men transaktioner er indeks 90 og omsætningen er indeks 85 i forhold til samme periode sidste år. 

”Og februar 2022 var altså ikke noget at råbe hurra for, så vi havde helt klart håbet på en noget bedre måned. Det manglende forbrug begynder at kunne mærkes hos virksomhederne, ”siger Niels Ralund.   

(Begrundet) Håb om forårsfremgang 

Når e-handelsdirektøren kigger dybere i tallene, ser han dog lidt lysere på fremtiden. Ugetallene for omsætningen viser nemlig fremgang og i den sidste uge i februar var den gået 10 point frem og endte på indeks 95. 

”Modsat Rapanden Rasmus’ vogn, der først kørte langsomt og siden gik i stå, så går det heldigvis fremad for omsætningen. Det stemmer også godt overens med den udvikling, jeg selv har hørt beskrevet ude fra virksomhederne. Vi håber, at det fortsætter, og at forbrugerne, trods vejret, for alvor kommer i forårshumør.” 

Det håb er ikke helt naivt, for E-handelsanalysen 2022 viser, at perioden marts/april sidste år kun blev overgået af november og december: 

”Det er hjulpet godt på vej af påsken, så vi krydser fingre for, at den for alvor kan kickstarte e-handlen i år. Det er i hvert fald tiltrængt hos virksomhederne,” slutter Niels Ralund. 

Grafik: Omsætning over 2022 / E-handelsanalysen

 

 

Bag om tallene

s360 Shopping Index bygger på data fra et bredt udsnit af danske e-handelsvirksomheder. Det udregnes for hvert eneste virksomhed og hver enkelt metrik ved at se på deres performance sammenlignet med samme uge sidste år. Herefter tages gennemsnittet på tværs af alle virksomhederne. Dataen er dermed normaliseret, således at ingen virksomheder vægter højere end andre. Endvidere benyttes et trimmet gennemsnit ved at fjerne outliers.

Graferne viser indekstal, og dermed den procentvise udvikling for en række metrikker i forhold til samme uge sidste år. Indexet kan give et indblik i trends og udvikling over tid, men kan ikke benyttes til at beskrive den absolutte udvikling i de udvalgte metrikker eller anvendes som en endegyldig sandhed.

Data er rundet op/ned til nærmeste 5%.

Brancher

Alle de medtagne virksomheder er danske e-handelsvirksomheder med B2C som hovedfokus, enten pureplayers eller omnichannel-spillere. De opererer på tværs af kategorier og industrier. De er endvidere meget forskellige i modenhed og geografisk placering.

Virksomhedsstørrelser

Der er en bred repræsentation af virksomhedsstørrelser helt fra 10-20 ansatte og op til +1.000 ansatte.

Fordelingen indenrigs/udenlands

I de tal, som er vist, er der udelukkende benyttet data fra virksomhedernes danske hjemmesider(.dk).

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil