Spring til indhold

Her er de 19 EU-initiativer, der skal lette livet for SMV’ere

03. oktober 2023

Den 12. september offentliggjorde EU-Kommissionen sit forslag til, hvordan det skal være lettere at være iværksætter samt en lille og mellemstor virksomhed i Den Europæiske Union.

Generelt finder Dansk Erhverv det meget positivt, at der nu kommer et større og mere målrettet fokus på iværksættervirksomheder og hele det store segment af små- og mellemstore virksomheder, som findes i EU. SMV'erne udgør rygraden i EU's økonomi. At understøtte SMV'erne gennem gunstige rammevilkår er afgørende for EU's økonomiske bæredygtighed og konkurrenceevne, både regionalt og globalt.

"I dag tages der ikke tilstrækkelig hensyn til de administrative konsekvenser, som sker som følge af akkumuleret lovgivning. Der vedtages løbende mange mindre lovkomplekser uden betydelige byrder. Men sammenlagt skaber de en betydelig byrde for virksomheder og myndigheder. Denne byrde påvirker især SMV'er og iværksættere, som har langt færre økonomiske og menneskelige ressourcer til rådighed i forhold til deres større konkurrenter," udtaler Lasse Hamilton, EU-chef i Dansk Erhverv.

Samlet set lægges der op til administrative besparelser for virksomhederne for over 140 mia. kr. i hele unionen. Et groft skøn er 4-5 mia. kr., som tilfalder danske virksomheder. Det er dog langt fra alle tiltag, som der er foretaget konsekvensanalyser af, hvorfor beløbet alt andet lige kan være væsentligt større.

På trods af at der er tale om et overordnet rigtig godt udspil fra EU-Kommissionen, har Dansk Erhverv nogle konkrete, men vigtige indvendinger. Det gælder særligt en kommende forordning omkring betalingsbetingelser.

"Forslaget indeholder en række rigtig gode tiltag som forventeligt vil have den ønskede effekt og mindske antallet af forsinkede betalinger. En lovfastsat maksimal betalingsfrist på 30 dage uden undtagelser, er dog en alvorlig indgriben i europæiske virksomheders mulighed for frit at aftale de vilkår, der passer bedst til deres sektor, forretningsmodel og behov. Det forholder Dansk Erhverv forholder sig kritisk overfor, da forslaget helt undlader at forholde sig den meget virkelige situation, at rigtig mange SMV’er er både kreditorer og debitorer i aftaleforhold," siger Tina Buur, chefkonsulent for handel i Dansk Erhverv.

Yderligere stiller Dansk Erhverv sig kritisk over for forøgede EU-budgetter til erhvervsstøtte samt videre beføjelser til medlemsstaternes mulighed for at tilbyde statsstøtte til deres erhvervsliv:

"Unionen bygger på frihandel og konkurrence, ikke på, hvilke nationale budgetter der kan støtte bestemte sektorer mest muligt. Det er altid til skade for små åbne økonomier som den danske, hvis det bliver størrelsen på støtten frem for kvaliteten af købmanden, der afgør, hvem der tjener penge," afslutter Lasse Hamilton.

Her er de 19 initiativer som EU-kommissionen har sat i høring. Dansk Erhvervs høringssvar kan læses via linket her eller downloades nederst på siden ⇓

EU-kommissionens 19 initiativer:

1. Lav skatteforenklingsdirektiv baseret på SMV'ers hovedkontor

Formålet er at forenkle skatteforholdene for SMV'er ved at indføre en mere strømlinet tilgang til beskatning baseret på deres hovedkontor eller hovedregistreringssted, hvilket forventes at have positive økonomiske virkninger og reducere den administrative byrde for både SMV'er og myndighederne. Traditionelt set har beskatning af virksomheder involveret komplekse regler og procedurer, der var baseret på virksomhedens geografiske tilstedeværelse eller aktiviteter.

2. Integrer specifikke bestemmelser, der er favorable for SMV'er, i nye lovgivningsforslag, når det er relevant, begrundet og i overensstemmelse med EU's politiske mål

Formålet er at gøre det til en fast praksis at inkludere bestemmelser, der støtter SMV'er, i lovgivningsforslag, når det er relevant og begrundet, og samtidig sikre, at dette er i overensstemmelse med EU's politiske mål. Når EU-Kommissionen udvikler nye lovgivningsforslag, skal de tage hensyn til SMV'ernes interesser og behov. Dette indebærer en systematisk vurdering af, om der er muligheder for at inkludere bestemmelser eller regler, der vil gøre det lettere for SMV'er at drive deres virksomhed, reducere byrden af regler og støtte deres vækst. Det sker i anerkendelse af, at SMV'er ofte har begrænsede ressourcer og kapacitet sammenlignet med større virksomheder.

3. Udpegning af SMV-repræsentant

Formålet med at udpege en SMV-repræsentant er at sikre, at SMV'ernes stemme bliver hørt og taget i betragtning i EU's politikudvikling og beslutningstagning. EU-Kommissionen udnævner en særlig person eller enhed til at fungere som en officiel repræsentant for SMV'er på EU-niveau. Denne repræsentant vil være en nøgleaktør i forhold til at varetage SMV'ernes interesser og behov inden for EU-systemet. Repræsentanten skal rådgive kommissionen, fungere som talsmand for SMV’erne og rapporterer direkte til formanden for EU-kommissionen samt til kommissæren med ansvar for det indre marked om alle aktiviteter, der udføres i samarbejde med tjenestegrenene i GD GROW.

4. SMV-repræsentanten skal deltage i høringer med generaldirektoraterne om initiativer, der har stor indvirkning på SMV'er

I forlængelse af foranstaltning 3. Formålet er at sikre, at SMV'ernes perspektiver, bekymringer og behov bliver hørt og indarbejdet i beslutningsprocessen, når EU udvikler politikker og initiativer. Høringer med generaldirektoraterne finder typisk sted, når der udvikles nye love, politikker eller initiativer på EU-plan. Igennem deltagelsen får SMV-repræsentanten mulighed for at fremlægge relevante synspunkter, påvirke politikker og skabe bevidsthed om de særlige udfordringer SMV’erne har.

5. Der skal ske en vurdering på stedet af indvirkningen på SMV'er og konkurrenceevnen af de foreslåede væsentlige ændringer af Kommissionens forslag under den fælles lovgivningsproces

Formålet er at sikre, at der tages højde for SMV'ernes interesser og konkurrenceevne, når der drøftes og udvikles nye love og politikker på EU-niveau. Den fælles lovgivningsproces involverer tre centrale institutioner i EU: Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet. Når Kommissionen fremlægger et forslag til ny lovgivning eller væsentlige ændringer af eksisterende lovgivning, ønsker man at vurdere, hvordan dette vil påvirke SMV'er og deres konkurrenceevne. Europa-Parlamentet og Rådet skal arbejde sammen for at fremme og sikre, at denne vurdering finder sted og er grundig. Det indebærer at give ressourcer, tid og ekspertise til denne proces. Ønsket er at der skal gennemføres en "vurdering på stedet" af indvirkningen af de foreslåede ændringer. Dette betyder, at man tager ud i marken, møder SMV'er og undersøger, hvordan de konkrete ændringer vil påvirke deres daglige drift og konkurrenceevne.

6. Etablering af et samarbejde mellem forskellige niveauer af myndigheder og EU-agenturer for at lette SMV'ers adgang til og brug af tjenester, der tilbydes af disse agenturer

Formålet er at skabe en mere effektiv og brugervenlig adgang til de tjenester, som EU-agenturer tilbyder, så SMV'er kan få mest muligt ud af dem. EU har flere agenturer, der udfører specifikke opgaver inden for forskellige politikområder. Disse agenturer kan give støtte, information og ressourcer til virksomheder på områder som forskning og innovation, miljøbeskyttelse, fødevaresikkerhed, intellektuel ejendomsret, og mange andre. EU-Kommissionen vil arbejde sammen med nationale, regionale og lokale myndigheder samt decentrale organer (som f.eks. handelskamre og erhvervsfremmende organisationer) for at identificere de bedste måder at støtte SMV'er på ved hjælp af de tjenester, som EU-agenturer tilbyder. Samarbejdet sigter på at identificere og fremme "god praksis". Dvs. metoder og tilgange, der har vist sig at være effektive i at hjælpe SMV'er med at drage fordel af de tjenester, agenturerne tilbyder.

7. Lette innovation og eksperimenter inden for nystartede virksomheder gennem reguleringsmæssige sandkasser

Formålet er at skabe et miljø, hvor nystartede virksomheder kan eksperimentere mere frit og bringe nye innovative løsninger og produkter til markedet. Det skal ske i en såkaldt ”reguleringsmæssig sandkasse”, der er en slags afgrænset prøveperiode, hvor nystartede virksomheder kan teste nye ideer, produkter eller tjenester under mere lempelige eller tilpassede reguleringsbetingelser. Dette giver virksomhederne mulighed for at eksperimentere og innovere uden at blive hårdt ramt af de normale regler og bestemmelser, der gælder for deres branche. EU-Kommissionen vil samarbejde med medlemsstaterne for at oprette og fremme reguleringsmæssige sandkasser.

8. Introduktion af teknisk engangssystem og udvidet anvendelse af den fælles digitale portal

Formålet er at gøre det lettere og mere tidsbesparende for SMV'er at håndtere de administrative opgaver, der er nødvendige for deres virksomhed. Ved at samle flere procedurer og tjenester på ét sted kan SMV'er reducere den administrative byrde og bruge mere tid og ressourcer på at drive deres forretning og fremme vækst. Konkret vil man forenkle administrative procedurer ved at introducere et teknisk engangssystem og udvide anvendelsen af den fælles digitale portal. Det tekniske engangssystem er en digital platform, der giver SMV'er mulighed for at håndtere forskellige administrative procedurer og formaliteter på ét sted. Dette reducerer behovet for at indsende de samme oplysninger gentagne gange til forskellige myndigheder. Den fælles digitale portal er en onlineplatform, hvor SMV'er kan få adgang til en række digitale tjenester, herunder indsendelse af dokumenter, ansøgninger og oplysninger relateret til deres forretning. Udvidelsen af anvendelsesområdet betyder, at den fælles digitale portal vil omfatte flere administrative procedurer og formaliteter, som SMV'er kan udføre online. Deadline er udgangen af 2023.

9. Reducere de administrative byrder for SMV'er med 25 pct.

Formålet er at reducere de administrative byrder for SMV'er ved at forenkle de rapporteringskrav, de skal opfylde i forbindelse med deres forretningsaktiviteter. EU-Kommissionen skal regelmæssigt og planlagt gennemgå og vurderer de eksisterende rapporteringskrav for SMV'er. Det overordnede mål er at reducere den administrative byrde for SMV'er med 25 pct. Dette betyder, at man ønsker at fjerne eller forenkle en betydelig del af de krav, som SMV'er er pålagt at opfylde. I oktober 2023 vil EU-Kommissionen præsentere en række konkrete forslag til at rationalisere og reducere rapporteringskravene for SMV'er.

10. Ny forordning om forsinket betaling

Formålet er at forbedre og styrke reglerne for håndtering af forsinkede betalinger i handelstransaktioner inden for EU. Den nye forordning vil udgøre en opdatering eller styrkelse af de eksisterende regler på dette område. Målet er at gøre EU's regler mere effektive og håndhævelige, når det kommer til at bekæmpe forsinkede betalinger. Dette kan omfatte strammere tidsrammer for betaling, sanktioner for dem, der ikke overholder reglerne, og procedurer for at hjælpe SMV'er med at inddrive de beløb, de skylder. Ved at styrke reglerne for at håndtere forsinkede betalinger sigter EU-Kommissionen mod at skabe et mere retfærdigt og retfærdigt handelsmiljø for SMV'er, hvor de kan stole på, at de vil blive betalt rettidigt for deres varer og tjenester.

11. Øge finansieringsmulighederne for SMV'er og iværksættere

Formålet er at øge finansieringsmulighederne for SMV'er og iværksættere ved at forbedre adgangen til midler gennem InvestEU og den såkaldte genopretnings- og resiliensfacilitet. InvestEU er et EU-program, der sigter mod at mobilisere private investeringer til støtte for bæredygtige projekter og økonomisk vækst. Dette program har nationale afdelinger i medlemsstaterne, som hjælper med at administrere midler og støtte investeringsprojekter. genopretnings- og resiliensfaciliteten er en del af EU's økonomiske genopretningsplan, der blev lanceret som svar på COVID-19-pandemien. Faciliteten sigter mod at støtte medlemsstaterne med at gennemføre økonomiske reformer og investere i projekter, der kan øge økonomisk modstandsdygtighed og bæredygtighed. Finansiering skal gives under ”ikke-gøre-væsentligt-skade-princippet”. Dette princip handler om at sikre, at investeringer og finansiering ikke negativt påvirker økonomien eller miljøet i en medlemsstat. Senest oktober 2023 vil der komme yderligere vejligning om forståelsen af netop dette princip.

12. Oprette pilotfacilitet ift. SMV’ers handel med Ukraine

Formålet et at lette handelsaktiviteter mellem SMV'er og Ukraine. I om i løbet af 2024 skal man i samarbejde med Den Europæiske Investeringsfond (EIF) oprette en pilotfacilitet, der skal gøre det muligt for eksportkreditagenturer at støtte SMV'er i deres handel med Ukraine. Ved at oprette denne pilotfacilitet giver EU SMV'er adgang til finansiel støtte og forsikring fra eksportkreditagenturer, hvilket kan reducere de økonomiske risici ved international handel. Dette kan øge SMV'ernes evne til at eksportere deres varer og tjenester til Ukraine og dermed styrke handelsforbindelserne mellem EU og Ukraine.

13. Fremme anvendelsen af standardiserede udbudsbestemmelser og -betingelser

Formålet er at gøre det lettere for små og mellemstore virksomheder (SMV'er) at deltage i offentlige udbud. Offentlige udbud er en vigtig måde, hvorpå offentlige myndigheder indkøber varer, tjenester og arbejdsopgaver fra private virksomheder, herunder SMV'er. Men processen kan være kompleks og byrdefuld, hvilket kan afskrække SMV'er fra at deltage.

14. Enkel og standardiseret ramme for rapportering om ESG-spørgsmål

Formålet er at etablere en simpel og standardiseret ramme, som SMV'er kan rapportere ESG-spørgsmål indenfor. Der skal indføres foranstaltningen som sigter mod at undgå, at mindre virksomheder bliver underlagt de samme rapporteringsstandarder som deres større kolleger. For at hjælpe SMV'er med at håndtere ESG-rapportering mere effektivt, planlægger man at levere frivillige standarder eller retningslinjer. Disse standarder vil ikke være påtvunget SMV'er, men de vil give dem en vejledning til, hvordan de kan rapportere om deres bæredygtighedspræstationer på en mere struktureret måde.

15. Tilskynde finansielle institutioner til at medtage grøn SMV-finansiering i deres forretningsmodeller

Formålet er at arbejde hen imod en standard eller en definition af grønne lån, navnlig for SMV'er, baseret på kommende rådgivning fra Den Europæiske Banktilsynsmyndighed. Det skal vurderes om der skal ske en fremtidig opdatering af en delegeret retsakt vedrørende oplysningsforpligtelser i forhold til klassificeringssystemet for grønne aktiver. For SMV'er vil man overveje at justere, hvor stor en andel af deres aktiver der skal betragtes som "grønne" i forhold til disse oplysningsforpligtelser, for at gøre det mere SMV-venligt.

16. Oprettelse af EU-talentpulje og forbedret anerkendelse af tredjelandsstatsborgeres kvalifikationer

Formålet er at tackle kvalifikationskløften på EU's arbejdsmarked. Man vil oprette en centraliseret pulje eller ressource, hvor EU kan samle talenter og kompetencer fra tredjelande (lande uden for EU) og matche dem med arbejdspladser og behov i EU. Talentpuljen fungerer som en mekanisme til at lette tilgangen til og udnyttelsen af færdigheder og viden fra tredjelande på EU's arbejdsmarked. Samtidig skal der laves en indsats for at skabe et mere effektivt og retfærdigt system til anerkendelse af kvalifikationer og færdigheder, som tredjelandsstatsborgere bringer med sig til EU. Deadline er fjerde kvartal 2023.

17. Fremme iværksætteri blandt specifikke grupper, hvor der er uudnyttet potentiale

Formålet er at fremme iværksætteri blandt specifikke grupper (kvinder, handicappede etc.) hvor potentialet for at starte og udvikle egne virksomheder stadig ikke er fuldt udnyttet. Nøgleelementer er bevidstgørelseskampagner, mentorordninger og coachingkampagner der skal øge bevidstheden om iværksætteri som en karrieremulighed. Der skal oprettes programmer, hvor erfarne iværksættere eller erhvervsfolk (mentorer) tilbyder deres viden, rådgivning og støtte til de, der ønsker at starte deres egne virksomheder, ligesom der skal tilbydes professionel coaching eller træning til dem, der ønsker at forbedre deres iværksætterfærdigheder.

18. Øget opmærksomhed på behovene hos den bredere vifte af små midcapselskaber

Formålet er at tage højde for virksomheder, der er større end de traditionelle SMV'er, men stadig betragtes som relativt små i sammenligning med store selskaber. Nøgleelementerne er, en analyse af virkningerne ved høj inflation og længerevarende produktivitetsstigninger. Derudover skal der udvikles en harmoniseret definition af små midcapselskaber (SMC). Når den harmoniserede definition af SMC'er er udviklet, vil der være behov for at tilpasse relevante love og regler for at inkludere denne nye definition. EU vil yderligere opbygge et datasæt baseret på den nye definition af SMC'er. Dette datasæt vil give mulighed for at evaluere behovene og udfordringerne, som disse virksomheder står overfor. Deadline er udgangen af 2023.

19. Bedre rammebetingelser for virksomhedsoverdragelser

Formålet er at undersøge og evaluere på de betingelser, som virksomhedsoverdragelser opererer under i medlemsstaterne. EU vil gennemføre en omfattende vurdering af de love, regler, skatter og betingelser, der gælder for overdragelse af virksomheder i medlemsstaterne. Det vil ske i samarbejde med organisationer og eksperter inden for SMV-sektoren i medlemsstaterne. På baggrund af denne indsats kan der træffes beslutninger om eventuelle nødvendige ændringer eller forbedringer af lovgivningen og rammebetingelserne for virksomhedsoverdragelser i EU-medlemsstaterne. Deadline er andet kvartal af 2024.

Høring - SMV hjælpepakke
pdf

Kontakt