{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
24. oktober 2023
Teleankenævnet slår fast, at forbrugerne skal læse de kontraktvilkår, de modtager
En forbruger bestilte den 9. november 2022 via nettet et bredbåndsabonnement med en bindingsperiode på 6 måneder hos Hiper A/S.
Samme dag modtog han en ordrebekræftelse, hvor det fremgik, at han havde 14 dages fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven, og at fortrydelsesretten løb fra modtagelse af ordrebekræftelsen.
Hiper sendte den 10. november 2022 en velkomstmail, hvor det fremgik, at abonnementet ville blive aktiveret den 28. april 2023, hvor selve fiberforbindelsen forventedes at være klar til ibrugtagning.
Ca. halvanden måned senere – den 21. december 2022 - ringede kunden til bredbåndsleverandøren for at ”annullere” aftalen. Han havde tilsyneladende fundet et andet abonnement, som han hellere ville have. Bredbåndsleverandøren afviste at ophæve aftalen med henvisning til, at fortrydelsesfristen var udløbet.
Forbrugeren indbragte tvisten for Teleankenævnet med påstand om fritagelse for betaling af abonnement i bindingsperioden på 6 måneder. Nævnet afviste enstemmigt forbrugerens krav under henvisning til, at forbrugeren både i ordrebekræftelsen og i abonnementsvilkårene var blevet oplyst om, at fortrydelsesretten udløb 14 dage efter modtagelse af ordrebekræftelsen, og at forbrugeren ikke havde fortrudt rettidigt.
Nævnet mente heller ikke, at der var andre grunde til at fritage forbrugeren for at betale.
Hvad siger reglerne i forbrugeraftaleloven?
Ved fjernsalg af bl.a. varer og tjenesteydelser, har forbrugere normalt 14 dages fortrydelsesret.
Ved salg af varer løber fortrydelsesretten fra varens levering, eller fra forbrugeren får oplysninger om fortrydelsesretten på et varigt medium. (Det seneste tidspunkt)
Ved salg af tjenesteydelser – som fx et bredbåndsabonnement – løber fortrydelsesretten fra aftalens indgåelse, eller fra forbrugeren får oplysninger om fortrydelsesretten på et varigt medium. (Det seneste tidspunkt)
Et varigt medium kan være en e-mail, en sms eller et brev, men ikke en hjemmeside.