Spring til indhold

Black Friday overgik klart forventningerne på nettet

03. december 2024

Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning på nettet.

Danskerne hev pungen – eller rettere – betalingskortet frem i november, og ikke mindst på Black Friday kom der for alvor gang i købelysten.

Tal fra fra Mobilepay konkluderer, at der på Black Friday var 39% flere betalinger og 32% højere omsætning end sidste år:

“Vi havde forventet en travl dag, men den overgik alligevel forventningerne,” forklarer chef e-handel hos MobilePay Casper Højgaard.

Hos team.blue, der leverer digitale løsninger og hosting til mange danske webshops, viser tallene, at Black Week lå 6,4 % over 2023 og selve Black Friday var 13% større end 2023 målt på omsætning.

Væksten glæder Dansk Erhvervs E-handelsdirektør Niels Ralund, der på forhånd havde sat forventningerne op, da Dansk Erhvervs analyse før Black Friday viste, at forbrugerne forventede at skrue op for købene:

“Ordene blev fulgt op af handling, og det er jeg på virksomhedernes vegne glad for. Nu håber jeg bare, at der stadig er købekraft tilbage, så julesalget også bliver godt.”

Lønningsdag gav ekstra køb
I år faldt Black Friday på en lønningsdag, og som ventet gav det flere køb:

"Når lønningsdagen og Black Friday falder sammen, bliver danskerne ekstra købelystne – en tendens, vi tydeligt ser hos Bog & idé. I år har vi oplevet en Black Week-vækst på 29% sammenlignet med sidste år og en imponerende vækst på 40% på selve Black Friday,” siger Nicolai L. Jørgensen, head of e-commerce hos Bog&ide.

Også hos Proshop var der gang i biksen Black Friday:

”Selve Black Friday lå 20% over den samme fredag sidste år, der lå en uge før månedsskiftet. Så i år tæller det ind, at Black Friday faldt sammen med lønningsdagen, og det løftede salget. Når vi kompenserer for den kortere salgsperiode i år, er vi nærmest på omsætningsniveau med sidste år,” vurderer Poul Thyregod, indehaver af Proshop.

Han vurderer også, at kunderne igennem hele 2024 har været sparsommelige og købt billigere varer, så størrelsen på de digitale indkøbskurve har været mindre end i 2023.

”Men vi har tilpasset os, så alt i alt er vi godt tilfredse,” lyder fra Poul Thyregod.

Hos Ditur.dk voksede Black Week med 60 procent sammenlignet med sidste år, og hos Legeakademiet og LirumLarumLeg var salget også væsentlig bedre end sidste år.

Masser af pakker
Det heftige salg – ikke mindst online – betyder også, at der nu er travlhed i pakkeshops og hos transportørerne samt udsigt til fyldte pakkeautomater. Coop forventer op mod 500.000 ekstra pakker, der skal hentes i deres butikker efter Black Friday.

”Selv om transportørerne og butikkerne er forberedte til dette boom, så er det afgørende, at kunderne straks får hentet deres pakker, så vi undgår lange køer og overfyldte pakkeshops op mod jul. Der er jo kun tre uger til at få resten af julehandlen i hus.”

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Nyhed

Kommentar: Årets Black Friday slog 2023 med længder

Nationalbanken har netop præsenteret nye tal for betalingskortomsætningen i dagene omkring årets Black Friday. Tallene er bemærkelsesværdige og afslører, at omsætningen på Black Friday i år var hele 43 procent højere end samme dag i 2023.

Nyhed

Black Friday overgik klart forventningerne på nettet

Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning.

Nyhed

Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”

Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.

Nyhed

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”

De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Nyhed

Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday

4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.

Nyhed

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan

De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Nyhed

Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det

Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.

Nyhed

Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday

Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.

Nyhed

Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode

Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.

Nyhed

Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det

Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.

Nyhed

Gode råd: Sådan undgår du onlinesvindel i forbindelse med Black Friday

Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Nyhed

Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt

Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.

Nyhed

EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring

EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør