Gemt

EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring

02. oktober 2024

EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage. 

Kort om sagen 
I den konkrete sag havde Aldi i Tyskland bragt en række annoncer, hvor de benyttede meddelelser om prisnedsættelser, men hvor før-prisen tog udgangspunkt i prisen umiddelbart inden kampagnestart og ikke i den laveste pris i referenceperioden på minimum 30 dage. Aldi havde også vist den laveste pris i de forudgående 30 dage i annoncerne, jf. Faktaboks. En tysk forbrugerorganisation mente, at denne type af annoncering var i strid med reglerne om prismarkedsføring, og derfor sagsøgte de med krav om, at Aldi ophørte med denne form for annoncering.  
  
Den tyske domstol, der skulle behandle sagen, bad i forbindelse med retssagen EU-domstolen om deres vurdering af, hvordan reglerne i prissammenligningsdirektivets artikel 6a skal fortolkes. 
  
Domstolens vurdering 
EU-domstolen anerkender, at det ikke kan læses direkte ud af reglerne i artikel 6a, at besparelsen skal beregnes med udgangspunkt i den tidligere pris, som den er defineret i artikel 6a, stk. 2. Formålet med reglerne er dog at sikre en bedre forbrugeroplysning og dermed gøre det lettere at sammenligne priser. Det sammenholdt med, at ordet ”nedsættelse” må læses som en reduktion af den tidligere anvendte pris har ført til, at domstolen mener, at det kun giver mening, at besparelsen skal beregnes med udgangspunkt i den tidligere pris, som den er defineret i direktivet. 
  
Domstolen når derfor frem til, at bestemmelserne i direktivets artikel 6a stk. 1 og 2 skal tolkes således, at beregningen af en besparelse altid skal tage udgangspunkt i den tidligere pris, som denne er defineret i artikel 6a stk. 2, hvilket vil sige, at det skal være den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage. EU-domstolen slår dermed også meget klart fast, at hvis en pris kommunikeres som ”nedsat pris”, så kan den ikke reelt være den samme som den tidligere pris og naturligvis heller ikke højere end den tidligere pris. En anden tolkning af reglerne vil efter Domstolens opfattelse resultere i, at virksomhederne kan annoncere med besparelser, der ikke er reelle. 
  
Selv kortvarig prissænkning har betydning 
I den konkrete sag var det kun i fem ud af referenceperiodens 30 dage, at prisen havde været sænket til 1,29 euro. Prisen i resten af referenceperioden havde været de 1.69 euro, som Aldi brugte som udgangspunkt i deres beregning af besparelsen. Domstolen lægger dog til grund, at også kortvarige prisnedsættelser har betydning for, hvilken pris butikkerne skal benytte i deres beregning af besparelser. Og hvis prisen på produktet har varieret i referenceperioden, er det altså den laveste pris i perioden, der skal benyttes i beregningen af en eventuel besparelse. 
  
Afgørelsen er i overensstemmelse med Dansk Erhvervs tolkning 
Dansk Erhverv har lige siden reglerne trådte i kraft rådgivet i overensstemmelse med EU-domstolens tolkning, altså at prissammenligningen altid skal ske med udgangspunkt i virksomheden laveste pris i de forudgående 30 dage, også selvom prisen kun har været sænket kortvarigt i referenceperioden. Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål til reglerne.

Reglerne: Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/6/EF af 16. februar 1998 om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med angivelse af priser på forbrugsvarer

Artikel 6a 

  1. Enhver meddelelse om prisnedsættelse skal angive den pris, som den erhvervsdrivende tidligere har anvendt i en bestemt periode forud for prisnedsættelsen.
  2. Den tidligere pris er den laveste pris, som den erhvervsdrivende har anvendt i løbet af en periode, der ikke er kortere end 30 dage før prisnedsættelsen.
  3. Medlemsstaterne kan fastsætte andre regler for varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt.
  4. Hvis produktet har været på markedet i mindre end 30 dage, kan medlemsstaterne også fastsætte en kortere periode end den, der er angivet i stk. 2.
  5. Medlemsstaterne kan bestemme, at når prisnedsættelsen øges progressivt, er den tidligere pris prisen uden prisnedsættelse før den første prisnedsættelse. 

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil