Spring til indhold

Udsalgsdagene løftede e-handlen i november

05. december 2024

Forbrugerne venter på de gode tilbud i november, så udsalgsdage som Singles Day og Black Friday løfter e-handlen i årets næstsidste måned. 

Det kommer måske ikke som det store chok, men det er især de store udsalgsdage som Singles Day, ”Fake Friday” i ugen inden Black Friday og selve Black Friday, der skaber det store salg i november.  

Der er relativt stille i dagene imellem udsalgsdagene, mens kunderne sidder på spring efter det næste gode tilbud.  

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for oktober viste, at kunderne forventede at bruge 16% mere på Black Friday i år end i 2023, og det passede fint for de virksomheder, der leverede tilbud i løbet af november, viser tal fra en række analysebureauer, herunder Web2Media:  

Kilde: Web2Media 

”Kunder har vænnet sig til, at der er gode tilbud på dage som Singles Day og Black Friday samt dagene op til Black Friday. Så indkøbsmønstret i november er, at kunderne er afventende mellem udsalgsdagene og tjekker løbende, om der måske kommer et bedre tilbud,” konstaterer Carsten Rose Lundberg, branchedirektør for digital handel i Dansk Erhverv. 

Louise Broe Sørensen, head of Insights and Intelligence, hos Web2Media, peger også på effekten af, at lønningsdagen i november faldt på samme fredag som Black Friday. Med penge på kontoen kom der gang i kundernes købelyst, og hos MobilePay lå antal handler på selve Black Friday 39% over 2023, og omsætningen lå 32% over.   

Succesraten for de butikker, der er med på novembers udsalgsbølge, svinger fra et lille plus til en fordobling af salget i forhold til 2023, viser svarene fra de butikkerne, som Dansk Erhverv har været i kontakt med under og efter november. 

Er Black Friday et mareridt?
E-handelsbarometeret for 3. kvartal viste, at 7 ud af 10 butikker med e-handel ville deltage med Black Friday tilbud, men en fjerdedel af dem (27%)  forventede ikke at tjene penge på deltagelsen. 

Novembers udsalgsfeber deler vandene hos netbutikkerne, hvor knap halvdelen (44%) ser Black Friday som en fordel, mens lidt færre (40%) ser det som en ulempe. Det rejser så spørgsmålet om, hvorfor man deltager? 

Hertil svarer Jan Thisted Ettrup-Mikkelsen fra Nupo, der havde en forrygende Black Friday i 2024: 

”Vi ser Black Friday som meget mere end en salgsdag. Det er en strategisk disciplin, hvor vi udnytter perioden som en vækstmotor for hele forretningen. Vi arbejder med en datadrevet tilgang, der udvider vores kundebase og styrker relationerne til vores kunder, så Black Friday er en central del af vores vækststrategi.”  

”Det er jo den enkelte butik, der har den bedste fornemmelse for, om det kan svare sig at levere et par heftige tilbud på Black Friday, Singles Day eller bare hele november. Også selv om indtjeningen på tilbuddene ikke giver plus på bundlinjen. Men hvis de tiltrækker såvel nye og gamle kunder, så er det en overvejelse værd, at E-handelsanalysen viser, at 2 ud 3 kunder ofte vender tilbage til netbutikker, hvor de tidligere har handlet,” siger branchedirektør Carsten Rose Lundberg.   

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Nyhed

Kommentar: Årets Black Friday slog 2023 med længder

Nationalbanken har netop præsenteret nye tal for betalingskortomsætningen i dagene omkring årets Black Friday. Tallene er bemærkelsesværdige og afslører, at omsætningen på Black Friday i år var hele 43 procent højere end samme dag i 2023.

Nyhed

Black Friday overgik klart forventningerne på nettet

Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning.

Nyhed

Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”

Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.

Nyhed

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”

De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Nyhed

Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday

4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.

Nyhed

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan

De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Nyhed

Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det

Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.

Nyhed

Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday

Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.

Nyhed

Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode

Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.

Nyhed

Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det

Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.

Nyhed

Gode råd: Sådan undgår du onlinesvindel i forbindelse med Black Friday

Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Nyhed

Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt

Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.

Nyhed

EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring

EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel