Gemt

Er du klar til de nye regler om online-anmeldelser?

20. februar 2024

Som følge af Digital Services Act vil der fremover blive ført tilsyn med omkring 400 danske digitale formidlingstjenester som onlinemarkedspladser, sociale medier eller søgemaskiner. Det sker for at sikre, at virksomhederne overholder reglerne om, at brugerne skal kunne anmelde eller klage over ulovligt indhold.

EU-forordningen om digitale tjenester (Digital Services Act (DSA)) skal gøre det mere trygt og sikkert at færdes på internettet, og derfor skal brugere have adgang til at anmelde eller klage over ulovligt indhold på formidlingstjenester – det kan være onlinemarkedspladser, sociale medier eller søgemaskiner.

En digital formidlingstjeneste opbevarer eller videreformidler digitalt indhold fra dens brugere, og tjenesterne opdeles i tre grupper:

  • Ren videreformidling – fx af tekst, beskeder og billeder fx sms samt tjenester, der leverer internetadgang.
  • Cachingtjenester – fx levering af information til brugere, og det vil bl.a. omfatte søgeresultater fra Google og Bing
  • Hostingtjenester – der opbevarer information fx billeder for brugerne, ligesom platforme, der formidler brugernes informationer, herunder Facebook, TikTok og Instagram samt onlinemarkedspladser og offentlige debatfora.

Hvis tjenesterne ikke giver en sådan adgang eller undlader at svare på en anmeldelse, kan brugeren klage til det nye DSA-tilsyn under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som kan udstede påbud eller i grove tilfælde bøder. Tilsynet vurderer, at det drejer sig om cirka 400 danske tjenester.

DSA-tilsynet fører ikke selv kontrol med formidlingstjenesterne, men det sker gennem brugerne og ”pålidelige indberettere”. Pålidelige indberettere ("trusted flaggers") er eksperter, der er uafhængige af platformene, som kan bidrage til at opdage og rapportere ulovligt indhold til udbydere af onlineplatforme. Ulovligt indhold kan eksempelvis omfatte hadefulde ytringer, misinformation, seksuelt misbrug af børn eller ulovlige produkter.

Når en udbyder af en onlineplatform modtager en anmeldelse fra en pålidelig indberetter, er platformen forpligtet til at prioritere anmeldelsen. Pålidelige indberettere er derfor med til at fremme hurtig og effektiv håndtering af ulovligt indhold.

For at få status som pålidelig indberetter, skal ansøgeren opfylde en række betingelser og ansøge hos DSA-tilsynet. Både organisationer og virksomheder med et veletableret overvågningssystem for opdagelse af ulovligt indhold kan få status af pålidelig indberetter.

De vigtigste regler i DSA:

  • Forordningen om digitale tjenester stiller blandt andet krav om, at brugerne skal kunne anmelde ulovligt indhold og klage til formidlingstjenesten, hvis den ikke fjerner det ulovlige indhold.
  • Brugerne har krav på en begrundelse, hvis en digital formidlingstjeneste fjerner deres indhold, og det skal være muligt at klage til tjenesten over dens beslutning om at fjerne indholdet.
  • De digitale formidlingstjenester skal offentliggøre deres politikker for, hvornår de fx fjerner indhold, som deres brugere har lagt op.
  • Formidlingstjenester, der er tilgængelige for mindreårige, får en særlig pligt til at sikre sig, at deres tjeneste er tryg og sikker at anvende.
  • Enhver, der bruger en formidlingstjeneste, som er omfattet af DSA, kan klage til DSA-tilsynet. Det gælder altså både privatpersoner, foreninger, organisationer og virksomheder.
  • DSA fastsætter ikke regler om, hvornår et produkt er ulovligt eller hvornår en ytring er ulovlig. Derfor kan brugerne ikke klage over ulovlige produkter eller ytringer på digitale formidlingstjenester til DSA-tilsynet, men man kan klage til tilsynet, hvis en tjeneste fx slet ikke forholder sig til en anmeldelse om et ulovligt produkt.

Læs mere om DSA regler og digitale formidlingstjenester her

Kontakt

Handel

Betina Schiønning

Fagchef for Produktregulering og Håndhævelse
Teknologi, Digitalisering & Tele

Joen Magieres

Politisk konsulent