Gemt

Turismevirksomheder og hovedstadens kommuner udtrykker dyb bekymring over forslag om at skære i finansiering til Wonderful Copenhagen: ”Der er alt for meget på spil”

19. februar 2024

Hovedstadens turisme er en kæmpe forretning, der årligt omsætter for 52 mia. kr., og nu kommer en række store aktører på banen med et rødt advarselsflag.  

Det er de helt store aktører i hovedstadens turisme, der er på banen med en alvorlig opfordring til regeringen herunder Københavns Lufthavn, Arp-Hansen Hotel Group, Scandic Hotels, ZOO og Bellagroup sammen med både overborgmester Sophie Hæstorp Andersen, de øvrige 28 kommuner i Region Hovedstaden og Dansk Erhverv.  

Årsagen er, at et udvalg nedsat af Finansministeriet peger på Wonderful Copenhagen som et sted, hvor staten kan spare penge som led i den varslede sanering af erhvervsstøtten. Og netop Wonderful Copenhagen er ifølge turismeaktørerne en forudsætning for erhvervets succes og fremtidige vækstmuligheder.   

Hovedstadens turisme er igennem en årrække udviklet til et erhverv med stor betydning for samfundet ikke mindst i form af skatteindtægter på 19,5 mia. kr. Men også i forhold til at skabe grundlaget for vigtig dansk infrastruktur og Danmarks internationale tilgængelighed, herunder Danmarks internationale lufthavn i Kastrup, der er afhængig af turismen som grundlag for flyruternes eksistens. Det samme gælder for de mange havne og byer rundt i landet, der henter stor omsætning fra krydstogtturismen, hvor København er driver for Danmark som krydstogtdestination.  

Derudover er turismen i hovedstaden ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd den direkte vej til fast beskæftigelse for grupper, der ofte har svært ved at finde fast fodfæste på arbejdsmarkedet – herunder både borgere med anden etnisk oprindelse, unge og ufaglærte. 

En kompliceret størrelse, som ingen kan løfte alene 
Forudsætningen for den store omsætning i hovedstadens turisme er mikset af højtforbrugende rejsende fra mange forskellige lande, både ferierejsende, erhvervsturister, kulturgæster, eventgæster og krydstogtgæster.  

Netop den sammensætning gør, at ingen af de enkelte aktører kan løfte opgaven uden Wonderful Copenhagen, der både tiltrækker ferierejsende og store globale kongresser, møder, events, flyruter og sælger Danmark som krydstogtdestination til de globale krydstogtrederier. 

Hvert år byder Wonderful Copenhagen f.eks. på omkring 100 internationale videnkongresser og vinder typisk omkring halvdelen af dem til hovedstaden. Alene i 2023 vandt Wonderful Copenhagen 53 kongresser, der repræsenterer en omsætning på 921 mio. kr. og samtidig skaber eksportplatforme for dansk erhvervslivs styrkepositioner inden for fx life science og bæredygtighed. 

Bag turismeindsatsen i hovedstaden ligger en basisfinansiering af Wonderful Copenhagen på ca. 49 mio. kr. Et beløb, som Wonderful Copenhagen gearer til over det dobbelte bl.a. gennem samarbejde med flere hundrede private virksomheder. Og det er den indsats, erhvervet anser som helt afgørende, da opgaven er for stor og kompleks til, at erhvervet eller for den sags skyld hovedstadens mange små kommuner kan løfte. 

Samtidig varetager Wonderful Copenhagen nationale opgaver med at stå for udviklingen af både møde- og erhvervsturismen samt storbyturismen på tværs af landet og derudover med at samle de danske krydstogtaktører og sælge og markedsføre Danmark som krydstogtdestination.  

Hovedstaden er ikke i konkurrence med andre danske destinationer – men andre hovedstæder internationalt. Det er er derfor afgørende at der både på lokalt og nationalt niveau investeres i Wonderful Copenhagen, så vi kan fastholde Hovedstadens position i den internationale konkurrence.     

Lars Ramme Nielsen, branchedirektør, Dansk Erhverv:  

”Wonderful Copenhagen løser en lang række opgaver, der har stor og vital betydning for ikke blot turismen i København, men også det øvrige erhvervsliv i vores hovedstad. Markedsføringen af København og tiltrækning af kongresser, møder, feriegæster og flyruter mv. understøtter Københavns Lufthavn som Skandinaviens internationale hub med et vidtforgrenet rutenetværk” 

“Det er essentielt for områdets øvrige virksomheder og erhverv, at der er nem adgang til og fra de udenlandske markeder, når der skal handles og tiltrækkes medarbejdere. Jeg vil derfor opfordre politikerne til at træffe den rette beslutning og ikke hælde 32 års strategisk arbejde med hovedstadsturismen ud med badevandet. Der er alt for meget på spil.”    

Sophie Hæstorp Andersen, overborgmester, Københavns Kommune:  

”Jeg er meget bekymret for de konsekvenser, det vil få for den danske turisme, hvis man vælger at følge anbefalingerne og trække investeringerne i turismen via Wonderful Copenhagen. Vi har brug for én samlet strategisk indsats, der både har øje for det regionale, nationale og det internationale niveau i forhold til hovedstadsturismen.  

“Den opgave kræver en samlende aktør som Wonderful Copenhagen. Trækker man støtten, kan det de facto være en lukning af Wonderful Copenhagen og det stærke turismesamarbejde mellem kommuner og virksomheder i Hovedstaden. Det vil være et kæmpe tab for de mange, der dagligt arbejder i vores kulturliv, på hoteller og spisesteder samt taxachauffører.” 

Søren Faerber, adm. direktør, Scandic Hotels Danmark:  

”Wonderful Copenhagen har i mange år spillet hovedrollen i tiltrækning af store kongresser, megaevents, flyruter og krydstogtruter. Det er kritisk for København og hovedstadsområdet som destination, at vi fastholder denne udvikling og i de kommende år afsætter ekstra midler frem for at afvikle en investering, der betaler sig selv hjem mange gange”, siger Søren Faerber, adm. direktør, Scandic Hotels, Danmark. 

Christian Poulsen, adm. direktør, Københavns Lufthavne A/S: 

”Vi har et rigtig godt og succesfuldt samarbejde med Wonderful Copenhagen om at tiltrække nye flyruter til Danmark. Direkte ruter fra Danmark til resten af verdenen er ikke kun til gavn for turismen i København, men har stor betydning for danskere og dansk erhvervsliv, herunder muligheden for at tiltrække udenlandsk arbejdskraft. Hvis ikke Wonderful Copenhagen længere kan udføre den opgave, vil de negative konsekvenser ramme langt udover hovedstadens grænser og andre brancher end turismesektoren.”     

Christian Folden Lund, adm. direktør Bellagroup: 

”Som destinationspartner i arbejdet med at trække de helt store erhvervskongresser til hovedstaden spiller Wonderful Copenhagen en nøglerolle. Erhvervsturisterne har en mangedobbelt værdi i forhold til private turister, når det kommer til at spendere penge på bl.a. gastronomi, overnatninger, shopping, transport og oplevelser. Det er med andre ord livsblodet i et helt økosystem af relaterede erhverv, der er på spil. Når vi så samtidig er oppe imod skarp konkurrence fra andre europæiske storbyer, der i disse år går den stik modsatte vej og proaktivt investerer flere midler i at tiltrække megaevents, vil en afskaffelse af Wonderful Copenhagens basisfinansiering være ødelæggende.” 

Dorte Krak, adm. direktør, Arp-Hansen Hotel Group: 

”Wonderful Copenhagen har i årevis dygtigt og kompetent løftet en række centrale opgaver for turismen og oplevelsesøkonomien i København. Branding, markedsføring, tiltrækning af flyruter og de for byen så vigtige kongresser sker ikke af sig selv. Det er opgaver, ingen enkeltstående virksomhed kan løfte af egen drift, og der står ingen klar til at hindre, at arbejdet bliver tabt på gulvet, hvis staten pludseligt og uden varsel klipper navlestrengen til hovedstadsområdets turismeselskab. Samtidig er der de seneste år blevet investeret store summer i at styrke turismen i København ved at bygge nye hoteller og skabe nye arbejdspladser i byen. Timingen med at foreslå et bortfald af den statslige finansiering af Wonderful Copenhagen kunne ikke være værre.” 

Pernille Mehl, adm. direktør, Zoologisk Have:  

”Det er i alles interesse at fastholde og understøtte turismen i Københavnsområdet gennem stærke samarbejder og partnerskaber - og det er ikke udelukkende pga. den økonomiske bundlinje. De mange indsatser - som vi sammen skaber - bidrager til øgede kulturelle oplevelser og udbud året rundt. Wonderful Copenhagen er et flagskib, når det kommer til branding af København og hele hovedstadsområdet som en attraktiv feriedestination for både turister og danskere.” 

Steen Christiansen, formand, KKR Hovedstaden og borgmester, Albertslund Kommune: 

”Wonderful Copenhagen er et afgørende fundament under turisterhvervet i hovedstadsområdet og dermed tusindvis af arbejdspladser inden for hotel, restauration og oplevelsesøkonomi. Wonderful Copenhagen har blandt andet bidraget til at genoprette turismen efter corona, ligesom organisationen har fokus på at styrke spredningen og bredden af turismen og skabe gode rammer og samarbejdsmuligheder for erhvervet. Hovedstadens turisme skabte i 2019 en turismeomsætning på 52 mia. kr. Det giver en skatteeffekt på 19,5 mia.kr., hvoraf staten modtager ca. 80 pct. Da Wonderful Copenhagen årlig modtager 49 mio. kr. fra staten, er det en helt igennem fornuftig forretning. Det er derfor helt hen i vejret at fjerne det statslige tilskud til Wonderful Copenhagen.” 

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil