Henrik sprængte alle forventninger med en flaske gin i hånden: Nu har han en klar opfordring til andre
På en blot 25 minutter lang liveshopping-session solgte Henrik Nerst fra Wild Distillery for 10.000 kroner. Liveshopping-succesen understreger, at kunderne ikke skelner mellem salgskanaler, lyder det fra Dansk Erhverv, der til årets Folkemøde inviterede til liveshopping og debat om fremtidens detailhandel.
Henrik Nerst er ikke den første mand, der med sommerfugle i maven og en flaske god spiritus i hånden har sagt til sig selv: Nu gør jeg det!
Men han er formentlig den første, der har skulle overvinde sommerfuglene for at gå ”på skærmen” til en liveshopping-session på Bornholm.
Det var ikke desto mindre, hvad han gjorde, da Dansk Erhverv under årets Folkemøde arrangerede en omgang liveshopping med deltagelse af tre bornholmske virksomheder.
”Jeg var en smule nervøs, og jeg skulle lige bruge de første minutter til at finde ud af, hvordan det foregik med skærme, kommentarer og så videre, men så synes jeg, at det gik ret godt. Det var faktisk lidt som at stå foran et publikum, som vi gør på vores rundvisninger,” forklarer Henrik Nerst, der er adm. direktør i virksomheden Wild Distillery, som sælger håndlavet bornholmsk spiritus.
Trykker man Henrik Nerst lidt på maven, så indrømmer han, at formuleringen ”ret godt” er en bornholmsk underdrivelse:
”Vi solgte for 10.000 kroner på de 25 minutter, som sessionen varede, og det sprængte alle mine forventninger. Jeg vil vurdere, at over halvdelen af dem, der så med, købte noget, og det er jo vildt fedt.”
En god cocktail
Hos Dansk Erhverv er fagchef for Digital Handel, Carsten Rose Lundberg, glad for Henrik Nerts’ succes, men den kommer ikke som den store overraskelse. Dansk Erhverv har nemlig været med til at arrangere flere liveshopping-events, og hver gang er forventningerne blevet slået.
”Det er simpelthen bare et fænomen, som danskerne har taget til sig,” forklarer Carsten Rose Lundberg og henviser til, at Dansk Erhvervs seneste analyse om liveshopping viser, at godt hver femte dansker har liveshoppet i løbet af de seneste tre måneder.
Forbrugernes appetit har også fået mange virksomheder til at hoppe med på Liveshopping-vognen:
”Det forstår jeg godt, for hvis vi skal blive i spiritussens verden, så er liveshopping bare en god cocktail, der kombinerer det bedste fra den fysiske og digitale verden. Du kan give publikum følelsen af at være til stede i butikken, og samtidig kan du nå ud til et helt nyt og markant større publikum. Det er med til at udviske barrieren mellem de traditionelle salgskanaler, og det flugter med, at kunderne ikke skelner mellem, hvor de handler.”
Hop ud i det!
Den gode oplevelse under Folkemødet har givet Henrik Nerst mod på mere, så det bliver bestemt ikke sidste gang, at han stiller sig foran skærmen:
”Det var supersjovt, men jeg tror, at vi lige skal tænke over, hvordan vi vil gøre det næste gang. Publikum skal selvfølgelig stadig have mulighed for at købe vores produkter, for det er virkelig en god salgskanal, men jeg kunne godt tænke mig at have mere fokus på storytelling, så vi ligesom kan invitere publikum med ind i vores univers.”
Han har også en klar opfordring til andre, der overvejer liveshopping:
”Hop ud i det. Der er et publikum ligegyldigt, hvad du sælger. Samtidig er det nemt at komme i gang, og du få hurtigt nogle erfaringer, som du kan bruge til at blive bedre.”
Læs også

6 gode råd: Sådan får du succes med liveshopping
Mange virksomheder kaster sig over liveshopping, som hitter stort hos de danske forbrugere. Men hvordan får du succes med det? Det får du svar på i denne artikel

Ny analyse viser overraskende stor fremgang for liveshopping
Hver femte dansker har liveshoppet de seneste tre måneder. Det er en markant fremgang fra sidste år og punkterer myten om liveshopping som en corona-døgnflue, lyder det fra Dansk Erhverv.

Liveshopping: Hvem, hvad og hvorfor
Liveshopping er populært hos danskerne, men hvem bruger det oftest, hvad køber de og hvorfor? Det kan E-handelsanalysen give dig svar på.
Kontakt

Digital Handel
Carsten Rose Lundberg
Branchedirektør for digital handel

Kommunikation & Presse
Søren Willemoes Poulsen
Kommunikationskonsulent