{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
14. marts 2024
Arbejdet med bæredygtighed er komplekst, men det er også uhyre vigtig, og heldgivis er rigtig mange virksomheder i turisme- og oplevelsesindustrien faktisk allerede godt i gang. For at gøre arbejdet mere håndgribeligt, har vi bedt en række aktører dele deres erfaringer og bedste råd. I denne omgang giver vi ordet til Mai-Britt Jensen, som er HR & Sustainability direktør i Comwell.
Hvilke indsatser inden for CSR og bæredygtighed er de vigtigste for jer (og jeres kunder)?
CO2 udledning fylder rigtig meget – både hos os og vores kunder. Der er ingen tvivl om, at lovgivningen på dette område også er med til at skærpe fokus, og ligesom kunderne stiller krav til os, stiller vi krav til vores leverandører. Vi har valgt at tilslutte os SBTi, fordi det giver en transparent og klart defineret vej i forhold til at reducere vores CO2 udledning, og vi har allerede sat gang i en del tiltag i vores egen drift; eksempelvis energioptimering, madspild, genanvendelse og grønt fokus. Næste skridt er involvering af samarbejdspartnere i forhold til at nedbringe udledningen i scope 3.
Arbejdet med diversitet og rummelighed er også et vigtigt område for os, da vi vil sikre, vi har en arbejdsplads, hvor der er plads til dem, der gerne vil være en del af Comwell. Vi må også erkende, at vi har et arbejdsmarked, hvor der er skarp konkurrence om arbejdskraften, og derfor er det også vigtigt for os, at medarbejderne føler en tilknytning til Comwell, så vi også fremadrettet har en bæredygtig forretning. Vi har det sidste år søsat et elevakademi, der skal være med til skabe de bedste rammer og udviklingsmuligheder for vores elever og forhåbentlig tiltrække flere elever til branchen. Derudover har vi introduceret et senkarriere forløb, der skal være med til at sikre, at vores medarbejdere har lysten til og muligheden for at blive længere på arbejdsmarkedet.
Hvilke fordele og gevinster oplever I?
Der er rigtig mange gevinster ved at arbejde med ESG, men hvis jeg skal vælge en af de ting, jeg synes, har været det bedste, siden vi for alvor trak i arbejdstøjet, så er det vores medarbejderes ejerskab. De har virkelig taget alle de tiltag til sig, som vi har sat i søen, og de får det til at leve i driften og hos vores gæster, uanset om det er madspildsmålinger, grønne retter, genanvendelse af affald eller energioptimering. De byder rigtig gerne ind med nye ideer eller måder at arbejde mere bæredygtigt på, og det har været med til at skabe en ”ekstra” form for motivation og stolthed, hvilket vi også kan se i vores trivselsanalyse, hvor vi måler på bæredygtighed.
Hvilket godt råd vil du give andre om CSR og bæredygtig forretningsudvikling?
Arbejdet med bæredygtighed skal være forankret i toppen af en organisation og integreret i virksomhedens forretningsstrategi, hvis det skal være langtidsholdbart og ikke et projekt. Men for at nå i mål med tingene, skal man sikre sig, at medarbejderne føler et ejerskab for det, så det bliver en naturlig del af den måde, arbejder på.
Vær ikke bange for at lave fejl – selvom der efterhånden er meget lovgivning på området, er der ikke en endelig facitliste til, hvordan man skal arbejde med bæredygtighed. Derfor kan det også nogle gange være svært at vide, hvad man skal tage fat i, og hvilken retning man skal gå, og man vil højest sandsynligt komme til at træffe nogle valg, der viser sig ikke at være de mest hensigtsmæssige, eller nogle der har en konsekvens, man ikke lige havde tænkt på. Da vi valgte at skifte til energibesparende belysning i nogle af vores meget store mødelokaler, endte det med, vi blev nødt til at skrue lidt op for varmen, fordi en energibesparende pære ikke afgiver varme på samme måde, som ældre pærer gør. Og selvom det giver god mening, var det ikke lige noget, vi havde tænkt ind fra starten. Og selvom det selvfølgelig kan være frustrerende, så er det min erfaring, at der kan ligge utrolig meget læring i de veje, der viste sig at være de forkerte. Så hellere tage en beslutning om at flytte sig end at hænge fast!
Vær nysgerrig – der er rigtig mange virksomheder i Danmark, der er langt fremme, når det kommer til ESG, og vi kan virkelig lære meget fra hinanden. Jeg finder inspiration mange forskellige steder, og selvom det måske er i andre brancher og ikke kan overføres direkte til vores organisation, så kan det være med til at sætte nogle tanker i gang hos mig, som gør, at jeg får flyttet nogle ting hos os.
Ingen kan klare det alene – og hvorfor skulle vi også det. At arbejde for en mere bæredygtig drift er på ingen måde en konkurrence eller et spørgsmål om, hvem der kommer først. Det må det aldrig blive. Vi har utrolig stor glæde af vores samarbejdspartnere, og sammen kan vi rykke langt mere. Så ræk endelig ud til dem, du mener, kan være med til at bidrage til jeres arbejde. Vores erfaring er, at man meget sjældent bliver mødt af et nej. For ganske nylig indgik vi fx et strategisk partnerskab med den sociale madspildsorganisation Stop Spild Lokalt, som både kæmper for at reducere madspild samtidig med, at de hjælper økonomisk pressede borgere med at få mad på bordet. Og det går jo hånd i hånd med Comwells egne ambitioner og mål på området.