Spring til indhold

Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”

29. november 2024

Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.

Nicklas Brix kigger rundt på de 10 medarbejdere og smiler:

”Det bliver en travl dag, men det bliver først og fremmest en fed dag. Jeg håber, at I er klar,” lyder det fra varehuschefen i Elgiganten i Fields.

”Selvfølgelig.” ”Ja, det bliver vildt,” lyder responsen fra medarbejderne, inden chefen får lov at fortsætte:

”Jeg ved også, at der i perioder bliver så travlt, at det måske ikke føles så fedt, men..”

 ”Så er det bare ud at bunde en Redbull og så ind igen,” afbryder en kollega.

Både de ansatte og Nicklas Brix griner: ”Det styrer I selv, men husk at hjælpe hinanden, så vi både får en sjov og travl dag.”

Årets travleste dag
Nicklas Brix og de 10 ansatte er samlet midt i Elgiganten i Fields. Klokken er ti minutter i syv, og om 10 minutter slår butikken dørene op til det, der efter alt at dømme bliver den travleste dag på året: Black Friday.

”Det er altid en travl dag, men i år bliver den ekstra stor, fordi den falder på en lønningsdag,” forklarer Nicklas Brix, mens han hurtigt bevæger sig gennem butikken for lige at tjekke de sidste detaljer.

Udover peptalken til de medarbejdere, der er mødt ind, har han også lavet et par videoer, der bliver delt på butikkens interne Facebook-side.

”Der er lige lidt praktisk information, men det er egentlig primært for at vise dem, at jeg glæder mig helt vildt, for det bliver megasjovt og travlt. Det er bare en fed dag.”

Stilhed før stormen
Da klokken slår 7, og dørene går op, er der ikke meget, der afslører, at vi har taget hul på årets travleste dag. Et par kunder lister stille ind, men ellers er både butikken og resten af det store shoppingcenter stort set mennesketomt. Det er dog helt forventeligt, forklarer varehuschefen og peger på, at Elgiganten ligesom de fleste andre butikker ikke nøjes med Black Friday, men i stedet har kørt med tilbud i cirka to uger, og derfor står kunderne ikke i kø på selve Black Friday:

”Vi har også rigtig mange, der handler online. En stor del af vores omsætning er varer, der bliver købt online og så hentet i butikken. Så selvom det ikke lige ser sådan ud, så er der faktisk godt gang i den, og vi ligger på det niveau, jeg forventede. Det er stilhed før stormen, og omkring frokost bliver der rigtig travlt.”

Nicklas Brix har været ansat i Elgiganten i 10 år, så han har været med til Black Friday i ”de gode gamle dage,” hvor tilbuddene kun lå om fredagen. Det var vildt, forklarer han:

”Men det var jo også på mange måder en forfærdelig dag for både ansatte og kunder. Jeg foretrækker i hvert fald det her, hvor vi har bedre tid til at give kunderne en god service.”

Ekstra underbukser og energidrikke
”Jeg har kun sovet et par timer. Jeg har været sygt spændt. Lige som før en eksamen,” lyder det fra en medarbejder, lige før dørene åbnes.

Nicklas Brix har sovet fint og er udhvilet, men han er spændt på dagen og har også gjort sig nogle ekstra forberedelser, siger han og peger smilende på en rygsæk ved kontorbordet:

”Jeg har pakket ekstra tøj – også underbukser – for jeg regner med at komme til at gå rigtig mange skridt i dag. Hvis jeg ikke når 20.000 skridt, så bliver jeg skuffet.”

De næste skridt mod det mål bliver taget hen til bageren. Der skal købes ekstra morgenbrød til de ansatte, der også kan se frem til betalt middagsmad og masser af energidrikke.

Der er cirka 50 ansatte i butikken, og alle er indkaldt til den store dag. Derfor gør man lidt ekstra ud af forplejningen, forklarer han.

Flere måneders forberedelse
For Nicklas Brix er det flere måneders forberedelse, der kulminerer denne fredag. For cirka fire måneder siden begyndte han at lave vagtskema og gøre sig tanker om, hvordan udsalgsperioden skulle forløbe. Derudover har han haft stort fokus på at rydde op og optimere lageret:

”Et velfungerende lager gør en kæmpe forskel sådan en dag. Hvis du har travlt og ikke kan finde varen på lageret, så bliver det hurtigt en dum dag. Hvis det spiller, så får både medarbejderne og kunderne en meget bedre dag.”

Han har sammen med lederne også lagt en klar plan for arbejdsfordelingen. Butikken er delt op i flere afdelinger og hver afdelingschef har ansvaret for et bestemt antal medarbejdere. Det skal sikre ro, når bølgerne går højt, og overblik omkring lukketid, som i dagens anledning er midnat.

”Her skal butikken gerne stå flot, så vi med god samvittighed kan få os en fortjent fyraftensøl eller sodavand,” siger Nicklas Brix.

Højt humør
Klokken 10.30 er der for alvor kommet gang i butikken. Stort set alle medarbejdere er på gulvet for at betjene kunder, og Nicklas Brix er i højt humør.

”Prøv lige at gå ned i butikken. Der er virkelig proppet,” lyder det fra en medarbejder, der er tilbage på kontoret for at få en slurk energidrik.

”Det er sgu da megafedt,” kvitterer Nicklas Brix og rækker armene i vejret. Han peger på sin computerskærm, der ganske rigtigt viser, at tallene er gode.

”Kundetilfredsheden er heldigvis også i top. Vi ligger på 92 ud af 100, så det er bare supergodt.”

AirPods og Airfryers
Vanen tro er det særligt Apple-produkter, der er i høj kurs hos kunderne. Derudover er danskernes appetit på Airfryers tilsyneladende heller ikke mættet. Der er kommet en ny variant, som sælger godt, forklarer varehuschefen, mens han nærmest glider ned af trappen for at komme ud på gulvet igen. Her tilbringer han meget af dagen med at tale med afdelingsledere og ”mærke stemningen.”

På gulvet i butikken taler han med flere medarbejdere, retter skilte til, viser et par kunder den rigtige vej mod hjælp og giver en forhandler et par gode råd med på vejen.

”Jeg har det som en fisk i vandet sådan en dag. Det er virkelig sjovt,” forklarer han, da vi bevæger os ud bag lageret. Der er kommet en kæmpe ladning varer, som skal køres ind og fordeles. Chefen giver en hånd med og får en hurtig sludder med en kollega, der skal sende nogle varer til Grønland:

”Det har jeg ikke lige prøvet, men det må vi jo finde ud af,” konstaterer han.

”Megafedt!”
Klokken nærmer sig 13, da Nicklas Brix og to ledere tager en status på kontoret. Det går godt. De vigtigste tal er klart bedre end forventet. Hvis det fortætter, så bliver dagen markant bedre end sidste år. Nicklas Brix knytter næven, da han bevæger sig ud ad kontordøren for at komme ned i butikken igen.

”Sådan! Det er megafedt det her.”

Nicklas Brix

31 år. Har arbejdet 10 år i Elgiganten, hvor han begyndte som salgsassistent. Siden har han blandt andet har været leder i afdelingen i Gentofte og butikschef i butikken i Amagercentret. Sidste år blev han udnævnt som varehuschef i butikken i Fields.

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Nyhed

Deadline nærmer sig: Sådan får du styr på reglerne om tilbud til Black Friday og jul

Black Friday og julen står lige for døren, og det gør tilbudskampagnerne dermed også, men hvordan er det nu med kampagneperioder og referencepriser? Det får du svar på i denne artikel, hvor vi gennemgår de vigtigste regler.

Nyhed

Kommentar: Årets Black Friday slog 2023 med længder

Nationalbanken har netop præsenteret nye tal for betalingskortomsætningen i dagene omkring årets Black Friday. Tallene er bemærkelsesværdige og afslører, at omsætningen på Black Friday i år var hele 43 procent højere end samme dag i 2023.

Nyhed

Black Friday overgik klart forventningerne på nettet

Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning.

Nyhed

Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”

Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.

Nyhed

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”

De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Nyhed

Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday

4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.

Nyhed

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan

De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Nyhed

Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det

Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.

Nyhed

Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday

Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.

Nyhed

Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode

Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.

Nyhed

Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det

Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.

Nyhed

Gode råd: Sådan undgår du onlinesvindel i forbindelse med Black Friday

Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Nyhed

Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt

Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.

Nyhed

EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring

EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage.

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel