Black Friday: “Fornemmelsen er, at den bliver større end sidste år”
Meldingerne fra netbutikkerne er, at en stærk start på Black Friday blev afløst af en flot formiddag og eftermiddag, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
”Det ser lovende ud,” kunne en morgenfrisk Niels Ralund konstatere i TV2 News kl. 06:20, da han blev spurgt ind til starten på selve Black Friday, hvor flere netbutikker åbnede for salget allerede i løbet af torsdag aften.
”Jeg har fået de første meldinger fra butikkerne, og de ligger over salget fra sidste år”, lød det fra Niels Ralund.
Da morgen blev til formiddag og eftermiddag var meldingen den samme:
“Jeg har løbende talt med flere, der ligger væsentligt over sidste år. Fornemmelsen hos markedet er, at dette års Black Friday bliver større end sidste år.”
Hos Rito.dk kan Daniel Mann Andersen bekræfte, at Black Friday startede lovende:
”Vi ligger 12,5% over niveauet for hele Black Week, mens hvis det fortsætter, som det gjorde her til morgen, så kommer vi til at overgå vores egne forventninger.”
Fremgang i Click&Collect
Hos Bog & ide fortæller Nicolai Lind Jørgensen, Head of E-commerce, om to-cifrede vækstrater på webshoppen sammenlignet med samme periode sidste år. Denne vækst er især drevet af en stigende andel af klik & hent-ordrer, som nu udgør hele 62% af Bog & ide’s onlinebestillinger.
”Vi skal ikke klage, da vi nu lægger pænt over salget sidste år, både online og i de fysiske butikker. Vores strategi om at sprede kampagnerne over flere dage i Black Week har skabt en stabil strøm af efterspørgsel. Vi vælger at fokusere på Black Week og Black Friday som de centrale dage, da vores erfaring viser, at mange kunder stadig afventer de største tilbud til selve Black Friday,” siger Nicolai Lind Jørgensen, Head of E-commerce hos Bog og Ide.
49 procent flere transaktioner med MobilePay
MobilePay har opgjort sin omsætning kl. 12:00 på selve Black Friday,
- Klokken 12:00 i dag havde der været 49 procent flere transaktioner med MobilePay end på samme tidspunkt på Black Friday sidste år.
- Hele Black Week har aktiviteten ligger højere end sidste år. Allerede i lørdags lå antallet af transaktioner 20 procent højere end samme lørdag i Black Week sidste år. Omsætningen lå også 20 procent højere.
- Mange handlende tyvstartede Black Friday online torsdag aften. Tallet for torsdag var 17 procent flere transaktioner/16 procent højere omsætning end torsdagen før Black Friday sidste år.
- Antal transaktioner og handelsvolumen hos MobilePay ligger indtil videre betydeligt højere end sidste år. Handlen var høj allerede i de tidlige morgentimer og toppede klokken 8:00
”Hos MobilePay har vi igennem en del år noteret os en stor stigning i antallet af transaktioner i Black Week. Det hænger dels sammen med, at MobilePay er blevet en mere populær betalingsform, især på nettet, at nethandel generelt er steget – men også, at Black Friday og Black Week er blevet et større fænomen. Det gælder også i år, hvor tendensen med at handlen er spredt ud over hele ugen er stærkere end før,” siger Casper Højgaard, der er chef for e-handel hos MobilePay.
”Efter et lidt trøstesløst år set gennem detailhandlens briller, så er meldingerne om denne Black Friday – trods navnet – et dejligt lyspunkt, der forhåbentlig er startskuddet for en stigende købelyst hos forbrugerne,” lyder det fra e-handelsdirektør Niels Ralund i Dansk Erhverv.
Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Kommentar: Årets Black Friday slog 2023 med længder
Nationalbanken har netop præsenteret nye tal for betalingskortomsætningen i dagene omkring årets Black Friday. Tallene er bemærkelsesværdige og afslører, at omsætningen på Black Friday i år var hele 43 procent højere end samme dag i 2023.

Black Friday overgik klart forventningerne på nettet
Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning.

Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”
Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”
De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday
4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan
De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det
Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.

Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday
Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.

Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode
Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.

Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det
Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.

Gode råd: Sådan undgår du onlinesvindel i forbindelse med Black Friday
Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt
Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.

EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring
EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage.
Kontakt
