Spring til indhold

Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det

07. november 2024

Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.

I Dansk Erhvervs nye medlemsundersøgelse svarer godt hver femte netbutik, at de vil holde Singles Day i år. Det er samme niveau som sidste år.

Analysen viser dog også, at der er sket en markant stigning i antallet, der holder Singles Day, selvom de forventer, at salget bliver mindre end en normal dag.

Top of mind
Vi har bedt David Jeppesen, der som ekstern CMO arbejder for flere danske netbutikker, forklare, hvorfor det giver mening at være med på Singles Day, selvom det ikke kaster øget salg af sig.

Han forklarer, at deltagelse på Singles Day giver god mening, fordi det kan styrke virksomhedens brand og være en vigtig del af det kontinuerlige arbejde, der skal sikre en top of mind-placering i en konstant mere indviklet konkurrencesituation.

”Det giver også anledning til at få varerne i hænderne på kunderne – som er noget af det sværeste – men noget af det bedste, hvis man gerne vil have genkøb og arbejde med større grad af loyalitet.”

Derudover kan det være et afsæt til at markedsføre mod nye segmenter. Afprøve noget. Teste. Eksperimentere med sin markedsføring, forklarer han:

”Det er ingen skam. Det er nærmere best practice. Og selvom det – forventeligt på Single Day - kræver at give rabat, giver det mulighed for at skabe kontakt til målgruppen og bygge en relation, som over tid vinder sig hjem mange gange.

Svært at koble enkeltindsatser sammen med salg
Når man taler om, at en indsats i forbindelse med eksempelvis Singles Day ikke kan ses i en øget omsætning på dagen, så skal man passe på med at forvente for meget.

En af grundene er, at det i dag er blevet markant sværere at koble enkelte marketingindsatser til salget isoleret set, forklarer han og uddyber:

”Ikke fordi marketing er blevet mindre betydeligt – tværtimod har marketing aldrig været vigtigere, men fordi data mudres, begrænses og direkte forhindres i nogle tilfælde. For 10 år siden var øvelsen lettere. Der skulle man ”bare” starte annoncering på Facebook, sætte strøm til indsatsen med et allokeret budget og stole på attribueringen og se investeringen komme 10-fold retur. Nemt.”

I dag er det sværere at måle direkte på, og flere er nødt til at se mere holistisk på det og vurdere en samlet indsats frem for et enkelt tiltag for sig selv. Derfor skal man finde kreativiteten og humoren frem og arbejde på at lade salget stå på skuldrende af et brand, der bør positioneres i markedet.

”Det er en af grundende til, at det godt kan give god mening at være en aktiv del af Singles Day, selvom du ikke bygger bundlinje, isoleret på den øvelse,” forklarer han og uddyber:

”Jeg mener ikke, at marketingafdelingen skal bedømmes på den enkelte indsats, hvis det er tænkt ind i en større helhed. Se det i højere grad som mælken i tilbudsavisen, der kun har til opgave at tiltrække og sælge mere (senere), ikke være profit på karton i sig selv.”

Den samlede indsats bør sikre, at kunden lægger mere ned i indkøbskurven end mælk. Det gør indsatsen profitabel og sikrer kommercielle sunde resultater.

”Derfra handler det altid om at blive klogere på livstidsværdien af en kunde, hvor marketingafdelingens opgave nummer 1 er at tiltrække flere kunder, øge den gennemsnitlige ordrestørre og fastholde de eksisterende, både via kortsigtet salgsaktivering – og via brandopbygning – parallelt med hinanden, og ikke som modpoler.”

Singles Day er traditionen tro den 11/11.

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Nyhed

Deadline nærmer sig: Sådan får du styr på reglerne om tilbud til Black Friday og jul

Black Friday og julen står lige for døren, og det gør tilbudskampagnerne dermed også, men hvordan er det nu med kampagneperioder og referencepriser? Det får du svar på i denne artikel, hvor vi gennemgår de vigtigste regler.

Nyhed

Kommentar: Årets Black Friday slog 2023 med længder

Nationalbanken har netop præsenteret nye tal for betalingskortomsætningen i dagene omkring årets Black Friday. Tallene er bemærkelsesværdige og afslører, at omsætningen på Black Friday i år var hele 43 procent højere end samme dag i 2023.

Nyhed

Black Friday overgik klart forventningerne på nettet

Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning.

Nyhed

Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”

Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.

Nyhed

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”

De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Nyhed

Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday

4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.

Nyhed

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan

De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Nyhed

Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det

Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.

Nyhed

Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday

Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.

Nyhed

Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode

Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.

Nyhed

Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det

Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.

Nyhed

Gode råd: Sådan undgår du onlinesvindel i forbindelse med Black Friday

Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Nyhed

Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt

Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.

Nyhed

EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring

EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel