Spring til indhold

Seks gode råd: Sådan spotter du falske direktører og svindelleverandører

11. november 2024

Hver femte svindelramte netbutik er blevet snydt af en falsk direktør eller leverandører. Her får du seks gode råd til, hvordan du undgår svindlerne.

Det er ikke kun kunderne og virksomhederne, der har travlt den kommende tid. Det har svindlerne også.

Mange svindlere vil forsøge at udnytte, at virksomhederne løber stærkt i forbindelse med Black Month og julen. Det vil de blandt andet gøre ved at udgive sig for direktører eller leverandører.

Derfor er det ekstravigtigt, at du er opmærksom på mulige svindelforsøg. SikkerDigital har lavet seks gode råd til, hvordan du udgår at blive snydt af en svindler.

Dem får du her:

  1. Kontakt din kunde eller leverandør via telefon, hvis de ændrer bankoplysninger 
  1. Giv ikke efter for pres og korte tidsfrister, hvis du bliver bedt om det 
  1. Kontakt din leder eller en kollega, hvis de efterspørger køb af gavekort 
  1. Vær ekstra opmærksom på svindelmails i ferier 
  1. Lav og overhold en fast procedure for pengeoverførsler 
  2. Kontakt hurtigt banken og politiet, hvis I er blevet svindlet

 

Chokerende tal: 4 ud af 10 netbutikker har været udsat for svindel

Phising, brug af stjålne kreditkort og kopiering af hjemmesider er blandt de mest udbredte former for svindel, som rammer de danske netbutikker. Hver fjerde ramte butik gør ikke noget, når de opdager svindlen.

Sikkerdigital: Pas på falske direktører og leverandører

Læs mere hos SIkkerdigital, hvor du også kan se, hvad du skal gøre, hvis du oplever svindel.

Gode råd: Sådan undgår du onlinesvindel i forbindelse med Black Friday

Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Seniorchefkonsulent